Značka Volkswagen zvýšila v roce 2022 svůj hospodářský výsledek a dále urychluje elektrickou ofenzivu
Solidní finanční základ: Provozní zisk před zaúčtováním mimořádných položek vzrostl na 2,6 miliardy EUR; provozní ziskovost se navzdory náročným podmínkám zvýšila na 3,6 procenta. Úspěšné regiony: K zisku významně přispěla Severní i Jižní Amerika – na těchto trzích jsou plánovány miliardové investice. Elektromobilita zvyšuje tempo: V roce 2030 bude mít zcela elektrický pohon pravděpodobně již 80 procent vozů. Volkswagen dodaných v Evropě. Deset nových elektrických modelů do roku 2026, z toho jeden elektromobil za méně než 25 000 EUR. Předseda představenstva značky Volkswagen Thomas Schäfer: „V roce 2022 jsme se značkou Volkswagen úspěšně projeli bouřlivými provozními vodami a současně splnili své domácí úkoly na strategické úrovni.“
Praha - Značka Volkswagen ve fiskálním roce 2022 ještě více posílila svou ziskovost. Díky efektivnímu řízení prodeje a důsledné optimalizaci nákladů se společnosti podařilo dosáhnout výborného hospodářského výsledku. Navzdory náročným ekonomickým podmínkám a napjaté geopolitické situaci vzrostl provozní zisk před zaúčtováním mimořádných položek na 2,6 miliardy EUR a provozní ziskovost na 3,6 procenta (fiskální rok 2021*: 2,2 miliardy EUR/3,2 procenta). Problémy se zásobováním a z nich vyplývající nižší počty dodaných vozidel se negativně podepsaly na hospodářském výsledku především ve druhém pololetí. K robustnímu zisku v roce 2022 významně přispěly regiony Severní a Jižní Ameriky. Volkswagen plánuje, že bude svůj podíl na těchto trzích i nadále výrazně zvyšovat. Volkswagen navíc hodlá ještě více urychlit transformaci na elektromobilitu. Značka očekává, že do roku 2030 vzroste podíl elektromobilů v Evropě na cca 80 procent. Proto do roku 2026 uvede na trh deset nových elektrických modelů, a to včetně elektromobilu Volkswagen s cenou pod hranicí 25 000 EUR, který oslaví dnes světovou premiéru jako studie ID. 2all.
Výroční tisková konference značky Volkswagen a světová premiéra nové studie ID.
Předseda představenstva značky Volkswagen Thomas Schäfer při představení hospodářských výsledků v roce 2022 řekl: "V roce 2022 jsme se značkou Volkswagen úspěšně projeli bouřlivými provozními vodami a současně splnili své domácí úkoly na strategické úrovni. Společnost je na dekádu transformace dobře připravena. Naši strategii realizujeme důsledně a rychle."
Středem pozornosti je i nadále nákladová efektivita
Značka Volkswagen dosáhla navzdory nižšímu počtu dodaných vozidel příjmů z prodeje 74 miliard EUR (v předchozím roce*: 68 miliard EUR), a to díly optimalizované modelové a cenové politice. Rovněž finanční základ značky se podařilo posílit. Čisté cash flow se v roce 2022 zvýšilo na 1,9 miliardy EUR (0,3 miliardy EUR*). K dobrým finančním výsledkům přispěla mimo jiné optimalizace fixních a distribučních nákladů.
Patrik Andreas Mayer, člen představenstva značky Volkswagen, který má na starosti finance, zdůraznil: "Uplynulý fiskální rok byl ve znamení enormních geopolitických nejistot, rychle rostoucích cen surovin a energií, problémů v dodavatelských řetězcích a negativních dopadů pandemie v Číně. Naše opatření na snížení nákladů a zvýšení hospodářského výsledku byla účinná a vedla za těchto náročných podmínek k robustnímu hospodářskému výsledku."
Na hospodářském výsledku se významně podílely regiony Severní a Jižní Ameriky
Své ovoce i nadále nese také zvyšování hospodářské efektivity v jednotlivých globálních regionech. Mayer k tomu říká: "Celoroční výsledek značky podpořil pokračující velmi pozitivní vývoj v Severní a Jižní Americe." V těchto a dalších regionech spatřuje Volkswagen velký růstový potenciál. Důvodem je produktové portfolio, které bylo pro tyto trhy speciálně přizpůsobeno, a lokální výroba. Podíl na trhu v Severní Americe a USA se má do roku 2030 zdvojnásobit na minimálně pět procent. Volkswagen proto plánuje, že do roku 2027 investuje do elektromobility a digitalizace pět miliard EUR. V Jižní Americe vynaloží do roku 2026 jednu miliardu EUR na další zvýšení svého tržního podílu a na zahájení transformace na elektromobilitu. V současnosti v Jižní Americe již probíhá první zkušební prodej modelů ID.
Volkswagen urychluje elektrickou ofenzivu
Společnost v roce 2022 meziročně zvýšila globální prodej elektromobilů o 23,6 procenta na 330 000 vozů. Volkswagen nyní svůj přechod na elektromobilitu ještě více urychluje. V roce 2030 bude mít v Evropě až osm z deseti prodaných vozů Volkswagen zcela elektrický pohon. Podíl akumulátorových elektromobilů bude pokračovat v růstu také v Severní Americe. Do roku 2030 počítají plány s podílem 55 procent. Volkswagen navíc uvede do roku 2026 na trh deset nových modelů elektromobilů. Zanedlouho se začnou prodávat čtyři nové elektrické modely: druhá generace ID.31, sportovní ID.3 GTX1, ID. Buzz s prodlouženým rozvorem1 a vlajková loď ID.71. Již dnes poskytne značka konkrétní výhled na první elektrický Volkswagen pro každého, a to v podobě studie kompaktního vozu ID. 2all2. Jeho vstupní cena bude pod hranicí 25 000 EUR. Elektromobilita pak bude nabízena ve všech segmentech s vysokými objemy prodeje, a značka Volkswagen tak bude mít ze všech konkurentů nejširší portfolio elektromobilů na trhu: od vstupního elektromobilu až po elektrickou limuzínu ID.71.
Výrobní závody Volkswagen zvyšují kapacity pro výrobu elektromobilů
Volkswagen souběžně vynakládá maximální úsilí rovněž na transformaci výroby. Výrobní závod Emden přejde v létě kompletně na elektromobilitu, a kromě modelu ID.43 bude vyrábět také ID.71. Ve Wolfsburgu bude od podzimu sjíždět z montážních linek také nová generace modelu ID.31. Do začátku roku 2025 investuje společnost do transformace svého hlavního výrobního závodu 460 milionů EUR. Výrobní závody ve Cvikově a Drážďanech mají kompletní transformaci již za sebou a v americké továrně Chattanooga byla výroba modelu ID.43 spuštěna už v loňském roce.
Vysoký počet objednávek a nové modely s hospodárnými spalovacími motory v roce 2023
Kromě nových modelů s elektrickým pohonem budou v roce 2023 uvedeny na trh další atraktivní produkty poháněné velmi hospodárnými spalovacími motory, a to nové generace modelů Atlas4 v Severní Americe, Virtus4 v Brazílii, VW Tiguan1 a VW Passat1. V případě potřeby jsou tyto modely přizpůsobeny specifickým požadavkům zákazníků v příslušných regionech. Značka Volkswagen osobní vozy dodala v roce 2022 zákazníkům na celém světě 4,6 milionu vozidel (-6,8 procenta). Kvůli problémům v dodavatelských řetězcích klesl prodej v uplynulém fiskálním roce mírně na 2,2 (v předchozím roce: 2,3) milionu vozidel. Rozdíl mezi dodanými a prodanými vozy spočívá především v tom, že společné podniky pro výrobu vozidel v Číně se nezapočítávají do výsledků značky Volkswagen osobní vozy.
Poptávka jak po elektromobilech, tak po automobilech se spalovacími motory je i nadále vysoká. Jen v Evropě eviduje Volkswagen objednávky na více než 660 000 vozů napříč všemi druhy pohonu, z toho téměř 100 000 vozů připadá na elektrické modely ID. Prioritou je nyní rychlá výroba objednaných vozidel a jejich dodání zákazníkům.
Výhled
Volkswagen plánuje pro aktuální fiskální rok další výrazné zvýšení počtu dodaných elektromobilů. Patrik Andreas Mayer, člen představenstva odpovědný za finance, k tomu říká: "Jsme opatrně optimističtí, že v průběhu roku dojde ke stabilizaci situace v zásobování, a důsledně pracujeme na dosažení stanovených cílů v oblasti nákladů." Mayer ještě dodává, že je však v letošním roce i nadále nutné počítat s velmi náročnými podmínkami z hlediska zásobování, cen surovin a energií i geopolitické situace. Značka Volkswagen upravila vzhledem ke konjunkturním nejistotám a přetrvávajícímu tlaku na růst nákladů svou prognózu pro rok 2023. Nyní očekává, že její provozní ziskovost před zaúčtováním mimořádných položek bude více než čtyři procenta.
Vedoucí značky Volkswagen Thomas Schäfer zdůraznil, že Volkswagen připravuje velký počet nových produktů: "Zákazníci se mohou těšit na záplavu novinek s logem VW!" Schäfer k tomu dodal, že "se nenecháme vyvést z konceptu a budeme i nadále pokračovat v důsledné realizaci našeho plánu pro značku Volkswagen a skupinu značek Volume", přestože podle jeho slov bude i rok 2023 náročný.
1) Studie v podobě blízké sériově vyráběnému modelu, který se zatím neprodává.
2) Vozidlo je studií, která se neprodává.
3) Spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: kombinovaná 19,6-16,4; emise CO2 v g/km: kombinované 0. Údaje o spotřebě elektrické energie a emisích jsou pro tento model k dispozici již jen podle metodiky WLTP, a nikoli podle metodiky EU. Uvedené údaje o spotřebě elektrické energie a emisích CO2 jsou závislé na zvolené výbavě vozidla.
4) Vozidlo se v Německu neprodává.
Informace o značce Volkswagen:
Značka Volkswagen osobní vozy působí na více než 150 trzích po celém světě a vyrábí vozidla ve více než 30 závodech ve 13 zemích. V roce 2021 vyrobil Volkswagen 4,9 milionu vozidel, mezi něž patří bestsellery, jako jsou VW Polo, VW T-Roc, VW Golf, VW Tiguan nebo VW Passat, ale také úspěšné modely elektromobilů VW ID.3 a VW ID.4. V uplynulém roce předala společnost zákazníkům na celém světě více než 260 000 elektromobilů, což je dosud nejvyšší počet. V současnosti pracuje pro značku Volkswagen 184 000 lidí na celém světě. K tomu je nutné připočítat více než 10 000 prodejců a servisních partnerů s 86 000 zaměstnanci. Volkswagen svou strategií ACCELERATE důsledně urychluje transformaci na softwarově orientovaného poskytovatele mobility.
Porsche Česká republika je největším importérem osobních a užitkových vozidel Volkswagen do České republiky. Na českém trhu zastupuje značky Volkswagen osobní vozy, Audi, SEAT, CUPRA a Volkswagen Užitkové vozy, včetně programu prodeje prověřených použitých vozů Das WeltAuto. S projektem nabíjecí infrastruktury MOON společnost vstoupila v roce 2020 do nové éry trvale udržitelné osobní mobility založené na elektrických pohonech a digitalizaci.