• Archiv novinek: Archiv novinek
ŠKODA - Úsporné motory generace Evo
ŠKODA - Úsporné motory generace Evo

Úsporné motory generace Evo nového vozu Škoda Fabia

Čtyři benzínové motory pokrývají výkonové spektrum od 59 kW (80 k) do 110 kW (150 k).

Větší výběr, širší výkonové spektrum a ještě vyšší efektivita: Čtvrtá generace modelu Fabia nabízí čtyři úsporné benzínové motory nové generace Evo koncernu Volkswagen. Pohonné jednotky pokrývají výkonové spektrum od 59 kW (80 k) do 110 kW (150 k) a splňují přísnou emisní normu Euro 6d. V kombinaci s 50litrovou nádrží, kterou Fabia nabízí poprvé, činí dojezd v režimu WLTP u tříválcových motorů více než 900 km. Tato nádrž je dostupná na přání stejně jako paket pro špatné cesty se světlou výškou zvýšenou o 15 mm nebo sportovní podvozek s tužším naladěním a o 15 mm sníženou světlou výškou.

Nová Škoda Fabia nabízí čtyři benzínové motory generace Evo koncernu Volkswagen, které splňují emisní normu Euro 6d. Agregáty 1,0 MPI o výkonu 59 kW (80 k) a 1,0 TSI o výkonu 70 kW (95 k) jsou vybaveny pětistupňovou manuální převodovkou. U motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) lze volit mezi šestistupňovou manuální převodovkou a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Nejvýkonnější motorizací nového vozu Fabia je čtyřválec 1,5 TSI s výkonem 110 kW (150 k) a standardně dodávanou sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Většina motorů a všechny převodovky nového vozu Škoda Fabia jsou vyráběny v České republice – motory 1,0 MPI a 1,0 TSI a manuální převodovky v hlavním závodě Škoda AUTO v Mladé Boleslavi, sedmistupňové automatické převodovky pak v závodě Vrchlabí. Všechny pohonné jednotky jsou nabízeny standardně se 40litrovou palivovou nádrží. V kombinaci s 50litrovou nádrží dostupnou na přání, kterou je Fabia vybavena poprvé, činí dojezd v režimu WLTP u tříválcových motorů více než 900 km.

Nižší spotřeba a emise motorů Evo díky mnoha novým detailním úpravám

Vlivem četných detailních vylepšení má tříválcový motor MPI současné generace Evo nižší spotřebu i emise a zároveň vyšší výkon. Klikový mechanismus včetně pístů a pístních kroužků prošel optimalizací pro snížení třecích ztrát. Okruh s chladicí kapalinou byl v oblasti hlavy a bloku motoru modifikován pro dosažení vyšší účinnosti chlazení válců, spalovacích prostorů a integrovaného výfukového potrubí. Motor MPI navíc využívá Atkinsonův spalovací cyklus, při němž se sací ventily uzavírají až v průběhu kompresního zdvihu pístu, čímž je z válce vytlačována část nasáté směsi zpět do sacího potrubí. Tím se snižuje kompresní poměr, což pomáhá snižovat spotřebu paliva. U obou motorů 1,0 TSI s přímým vstřikováním jsou litinové vložky válců hliníkového bloku motoru nahrazeny inovativním plazmovým nanášením povrchové vrstvy válců o celkové tloušťce pouhých 150 mikrometrů (0,15 milimetrů). Tento proces snižuje vnitřní tření a tím optimalizuje spotřebu paliva i emise. Díky lepší distribuci a odvodu tepla ve spalovacím prostoru se také redukuje tepelné namáhání motoru. Tříválcové přeplňované motory pracují se vstřikovacími tlaky až 350 barů a využívají Millerův spalovací cyklus, který snižuje spotřebu. Turbodmychadlo má variabilní geometrii lopatek, což zajišťuje vysoký točivý moment v širokém rozsahu otáček motoru a zároveň snižuje emise. Novou vrcholnou motorizací modelu Fabia je čtyřválcový motor 1,5 TSI, který má rovněž vrstvu nanášenou pomocí plazmy, pracuje se vstřikovacími tlaky až 350 barů a je vybaven aktivním řízením válců (ATC). Tento systém v případě malé zátěže motoru automaticky vypíná oba prostřední válce – což řidič téměř nepostřehne – a snižuje tak spotřebu a emise CO2.

Paket pro špatné cesty a sportovní podvozek jako další dvě verze na přání

Nová Škoda Fabia nabízí kromě standardního podvozku také další dvě verze na přání. Paket pro špatné cesty obsahuje specifické pružiny i tlumiče a dodatečnou ochranu podvozku. Světlá výška vozu je zvýšena o 15 mm. Sportovní podvozek nabízí odlišnou charakteristiku odpružení o 15 mm sníženou světlou výškou, díky které je jízda dynamičtější.