Týmy Škoda Motorsport vybojovaly více než 20 titulů
Nor Andreas Mikkelsen za volantem vozu Škoda Fabia Rally2 evo získal v roce 2021 titul mistra světa jezdců v kategorii WRC2 a také titul mistra Evropy v rallye.
Škoda Motorsport se ohlíží za úspěšnou sezónou 2021. Zákaznické týmy a jejich jezdci získali tituly ve FIA Mistrovství světa v rallye (WRC) a FIA Mistrovství Evropy v rallye (ERC). Za volanty vozů Škoda Fabia Rally2 evo nebo dřívějšího modelu Škoda Fabia Rally2 byly vybojovány také tituly národních mistrovství v tak vzdálených zemích, jako je Argentina, Austrálie nebo Rusko.
Andreas Mikkelsen se stal mistrem světa jezdců v kategorii WRC2 ve FIA Mistrovství světa v rallye a současně i mistrem Evropy v rallye (ERC). V obou šampionátech tento Nor řídil vůz Škoda Fabia Rally2 evo týmu Toksport WRT. Tento tým za podpory Škoda Motorsport získal také týmový titul v seriálu ERC. Mikkelsen se v průběhu sezóny připojil k různým týmovým kolegům a pomohl týmu Toksport WRT také k vítězství týmů v rámci ERC. Protože Mikkelsen sdílel kokpit svého vozu s různými navigátory, titul spolujezdce v ERC získala Sara Fernándezová, která četla poznámky Efrénu Llarenovi na palubě vozu Škoda Fabia Rally2 evo španělského týmu Rallye Team Spain. Stala se tak vůbec první ženou, která získala tento titul.
Na národní úrovni získaly zákaznické týmy Škoda Motorsport mistrovské tituly v Evropě, Jižní Americe, na Středním východě, v Asii a Austrálii. Mladoboleslavský rallyový vůz prokázal opět svou všestrannost. Jezdci zákaznických týmů Škoda Motorsport dominovali v čistě asfaltových seriálech, jako je švýcarské mistrovství, vyhráli šampionáty na sněhu, ledu a hladké šotolině, jako například ve Finsku, a získali také tituly v opravdu náročných podmínkách, třeba v Argentině. Jezdci s vozy Škoda Fabia Rally2 nebo Škoda Fabia Rally2 evo letos předvedli dobré výkony také v Itálii, kde zvítězili nejen v hlavním mistrovství, ale také v šotolinovém a asfaltovém seriálu. Dalším vynikajícím výsledkem byl v pořadí osmý mistrovský titul v České republice pro testovacího jezdce Škoda Motorsport Jana Kopeckého, startujícího za dealerský Agrotec Škoda Rally Team.
Škoda Motorsport v sezóně 2021 pokračovala v tradici podpory mladých jezdců. Jako týmový kolega Andrease Mikkelsena v týmu Toksport WRT sbíral zkušenosti na úrovni WRC a ERC jednadvacetiletý Bolivijec Marco Bulacia. V hodnocení jezdců kategorie WRC2 FIA Mistrovství světa skončil celkově čtvrtý a byl zvolen nejlepším mladým jezdcem roku. Dominik Stříteský, rovněž jednadvacetiletý mladík, se po svém prvním roce za volantem vozu Škoda Fabia Rally2 evo týmu ACA Škoda Vančík Motorsport prosadil nejen pátým místem v celkovém pořadí českého mistrovství, ale dostal také příležitost ochutnat první rychlostní kilometry na úrovni FIA Mistrovství světa, když se v týmu Toksport WRT s podporou Škoda Motorsport zúčastnil Španělské rallye.
V minulých sedmi letech jezdci s vozy Škoda Fabia Rally2 and Škoda Fabia Rally2 evo nasbírali více než 1500 vítězství v jednotlivých rallye a více než 3700 umístění na stupních vítězů. Jen v roce 2021 vůz s pohonem všech kol a přeplňovaným motorem o objemu 1,6 litru vyhrál více než 20 mistrovských titulů. Je tedy zdaleka nejúspěšnějším vozem své skupiny. Od roku 2015 Škoda Motorsport prodala více než 440 těchto vozů.
Také v příštím roce se vozy Škoda Fabia Rally 2 evo zapojí do mnoha šampionátů včetně toho domácího v České republice. Pro mistrovství ČR v rallye se počítá s třemi dealerskými týmy, které budou podporovány ze strany českého zastoupení značky Škoda. Bude tak pokračovat model, který se osvědčil již v uplynulé sezóně, kdy značka Škoda oslavila významné výročí 120 let na závodních tratích.
Libor Šedivák, vedoucí marketingu Škoda AUTO Česká republika:
“Naši pozornost chceme více zaměřit na mladé české jezdce tak, abychom jim usnadnili kariérní postup do závodního speciálu Rally2. Jako silný výrobce civilních i závodních vozů vnímáme nepsaný závazek aktivně se podílet na formování nových talentů pro tento divácky a mediálně atraktivní sport.”
Rozhovor s Michalem Hrabánkem, šéfem Škoda Motorsport
Pane Hrabánku, v sezóně 2021 Škoda Motorsport zavedla novou strategii. Přímo jste podpořili soukromý tým Toksport WRT. Jste s výsledkem spokojen?
Rozhodně. S novou strategií jsme se rozhodli ještě více zaměřit na naše zákaznické týmy. Vybrali jsme si tým Toksport WRT, který má dobrou kombinaci jednoho zkušeného jezdce, Nora Andrease Mikkelsena, a jednoho mladého talentovaného jezdce, Marca Bulacia z Bolívie. Mikkelsen nakonec za volantem vozu Škoda Fabia Rally2 evo získal mistrovský titul jezdců v kategorii WRC2. Bulacia zároveň ukázal, že se rychle učí, a dosáhl několika dobrých výsledků. I tým Movisport, který vyhrál mistrovský titul týmů v kategorii WRC2, používal převážně ve druhé polovině sezóny vůz Škoda Fabia Rally2 evo. Podíleli jsme se tedy na dvou titulech kategorie WRC2, takže pro tým Škoda Motorsport to byla opět skvělá sezóna.
V čem konkrétně spočívala vaše podpora týmu Toksport WRT?
Samozřejmě. Na vybrané rallye FIA Mistrovství světa jsme vyslali speciálně vybavený kamion s díly Škoda Motorsport. Naše zákaznické týmy tak měly možnost získat od nás důležité díly, které umožnily udržet vozy Škoda Fabia Rally2 evo v provozu například po nehodě. Jen mimochodem, tento kamion byl ve službě i během vybraných kol FIA Mistrovství Evropy v rallye.
To nám připomíná, že se Škoda Motorsport podílela i na evropských titulech...
Andreas Mikkelsen získal jezdecký titul FIA Mistrovství Evropy v rallye, opět za volantem vozu Škoda Fabia Rally 2 evo, který provozuje společnost Toksport WRT. Zde se týmu Toksport WRT podařilo získat titul mezi týmy.
Máte již přehled o tom, kde zákaznické týmy Škoda Motorsport získaly národní mistrovské tituly?
Sezóna je po celém světě ukončena, takže o výsledcích jednotlivých šampionátů je rozhodnuto. Jezdci značky Škoda získali tituly v tak rozdílných zemích, jako je Argentina, Austrálie nebo Rusko. Celkem naše zákaznické týmy vybojovaly více než 20 titulů.
Zcela novým projektem je pro Škoda Motorsport podpora vývoje plně elektrické varianty vozu Škoda Fabia Rally2. Jaký je cíl této spolupráce?
Různé stupně elektrifikace hrají stále větší roli nejen v silničních vozech, ale i v motorsportu. My jako Škoda Motorsport musíme být na tyto změny připraveni. Když se nám naskytla příležitost spolupracovat se společnostmi Kreisel Electric a Baumschlager Rallye Racing na vývoji plně elektrického rallye vozu, využili jsme ji. Karoserii, podvozek a odpružení vozu Škoda Fabia Rally2 evo jsme přizpůsobili specifikům elektrického pohonu. Prototyp nazvaný Škoda RE-X1 Kreisel lze nakonfigurovat pro rallye i rallycross s výkonem od 260 do více než 500 kW. Již při svých prvních závodních nasazeních skutečně zaujal.
Jaké jsou vaše plány pro sezónu 2022?
Plánujeme velmi nabitý rok. Na úrovni FIA Mistrovství světa v rallye budeme i nadále přímo podporovat tým Toksport WRT a také všechny zákaznické týmy přímo v místech soutěží nabídkou potřebných náhradních dílů. Náš podpůrný truck vyšleme také na vybraná kola FIA Mistrovství Evropy v rallye.
Rok 2021 byl pro vůz Škoda Fabia Rally2 sedmou sezónou. Jak je tento vůz úspěšný obchodně?
K dnešnímu dni jsme prodali více než 440 kusů různých verzí vozu Škoda Fabia Rally2. S velkým náskokem jde o nejprodávanější vůz ve své kategorii.
Videa s novou generací vozu Škoda Fabia Rally2 jsou všude na internetu. Můžete prozradit nějaké podrobnosti o novém voze?
Nová generace vozu Škoda Fabia Rally2 samozřejmě vychází z nové generace silničního vozu. To znamená, že vyvíjíme zcela nový rallyový vůz od nuly, což je velká výzva. Nová generace vozu Škoda Fabia Rally2 dostane zcela nově vyvinutý podvozek i pohonnou jednotku.
Kdy bude nová generace vozu Škoda Fabia Rally2 homologována?
Termín jsme zatím nestanovili. Ale chtěli bychom, aby to bylo v létě 2022.
Mistrovské tituly vybojované v roce 2021 jezdci s vozy Škoda Fabia Rally2 evo a Škoda Fabia Rally2
FIA Mistrovství světa v rallye
WRC2 jezdci: Andreas Mikkelsen (Norsko)
FIA Mistrovství Evropy v rallye
- Jezdci: Andreas Mikkelsen (Norsko)
- Spolujezdci: Sara Fernández (Španělsko)
- Týmy: Toksport WRT (Německo)
Národní mistrovství
- Argentina: Alejandro Cancio
- Austrálie: John O’Dowd
- Belgie: Adrian Fernémont
- Bolívie: Roberto Saba
- Bulharsko: Miroslav Angelov
- Česká republika: Jan Kopecký
- Finsko: Emil Lindholm
- Itálie: Giandomenico Basso
- Libanon: Roger Feghali
- Lucembursko: Steve Fernandes
- Polsko: Mikolaj Marczyk
- Portugalsko: Riccardo Teodósio
- Rakousko: Simon Wagner
- Rumunsko: Simone Tempestini
- Rusko: Igor Bulantsev
- Slovensko: Grzegorz Grzyb
- Španělsko: José Antonio Suárez
- Švýcarsko: Mike Coppens
- Turecko: Burak Cukurova