Tradice úspěchů vozů Škoda na Rallye Monte Carlo
110 let: Mladoboleslavská automobilka se v lednu 1912 zúčastnila teprve II. ročníku Rallye Monte Carlo.
Působivá série úspěchů vozů Škoda na trati Rallye Monte Carlo, nejstarší a nejznámější soutěže FIA Mistrovství světa v rally (WRC), neodmyslitelně patří k DNA české značky. Mladoboleslavská klasika Laurin & Klement zamířila do Monaka již před 110 lety, závodila tak ve druhém ročníku soutěže. Modely s okřídleným šípem patří k favoritům své kategorie od roku 1936, třeba před 85 lety v Monaku závodilo kupé Škoda Rapid. K poválečným triumfům ve třídě do 1300 cm3 patří hattrick modelu Octavia TS (1961 – 1963) a čtyři prvenství v řadě hatchbacku FAVORIT 136 L (1991 – 1994). V novodobé kategorii WRC2 opakovaně vítězí vozy Škoda Fabia, zatím naposledy Fabia Rally2 evo v RMC 2021.
O specifickém postavení Rallye Monte Carlo v kalendáři světového šampionátu i o náročnosti této soutěže vypovídá již samotný tradiční termín konání této legendy jménem „Monte“. Leden totiž nebyl zvolen náhodně, prestižní automobilová soutěž měla do Monackého knížectví přilákat movité automobilisty i mimo letní turistickou sezónu. Na výběr měli z řady startovních bodů v různých evropských zemí, podle náročnosti trasy oceněných příslušným počtem bodů. K těm v Monte Carlu přibývaly další, i z později zrušených disciplín, jako bylo hodnocení elegance a komfortu vozidla, ale také technického stavu po náročné jízdě na riviéru. Tradiční složkou RMC se stala jízda zručnosti.
V roce 1912, tedy před 110 lety, se na start teprve druhého ročníku Rallye Monte Carlo postavil vůz z Mladé Boleslavi. Hrabě Alexander „Saša“ Kolowrat odstartoval 21. ledna 1912 z Vídně na trasu dlouhou 1319 km. Navzdory teplotám až -18°C měl jeho vůz Laurin & Klement – jak se na pravého sportovce slušelo – otevřenou karoserii, topení tehdy ještě bylo hudbou budoucnosti. Místo závodní kombinézy tak pan hrabě oblékl huňatý kožich.
Roadster Škoda POPULAR Sport (1936) a kupé Škoda Rapid (1937)
Pro automobily z Mladé Boleslavi se od roku 1925 místo značky Laurin & Klement používá označení Škoda. Na trati Rallye Monte Carlo si vozy s okřídleným šípem v logu vybojovaly první úspěchy již před druhou světovou válkou. V lednu 1936 obsadila posádka Zdeněk Pohl / Ing. Jaroslav Hausman s roadsterem Škoda POPULAR Sport vynikající 2. místo ve třídě do 1500 cm3. Její úspěch inspiroval továrnu k rozšíření sortimentu o atraktivní roadstery i kupé Škoda POPULAR Monte Carlo. V období 1936 – 1939 vzniklo celkem sedm desítek těchto krásných vozů.
Před 85 lety, 26. – 30. ledna 1937, se Pohl s Hausmanem rozhodli zdvihnout laťku a místo loňského místa startu v řeckých Athénách, odkud bylo do Monaka „jen“ 3852 km, se rozhodli pro sicilské Palermo. Za absolvování 4134 km obdrželi 500 bodů, tuto extrémně náročnou trasu přitom zvládly jen čtyři ze 30 startujících vozů. Se svým kupé Škoda Rapid, poháněným spolehlivým čtyřválcem SV o objemu 1,4 litru, úspěšně absolvovali jednotlivé průjezdní kontroly, ale ze 2. místa na 4. ve třídě a na 26. v absolutní klasifikace nakonec mladoboleslavskou posádku odsunuly dva trestné body. Po protestu anglických soupeřů je komisaři udělili za nevyhovující velikost plochy zpětného zrcátka. Jeho vnější rozměry sice odpovídaly propozicím, ovšem čistá odrazová plocha bez rámečku vyšla mírně menší. Pohl s Hausmanem by před oficiální kontrolou sice stihli vyměnit kontroverzní zrcátko za větší, ale i tentokrát zvítězil jejich smysl pro fair play, což při návratu do Prahy veřejně ocenil také tehdejší management automobilky Škoda.
Škoda králem „třináctistovek“: Octavia & 130 RS & FAVORIT
Poválečné politické a hospodářské rozdělení světa na dva soupeřící bloky znamenalo odříznutí mladoboleslavské automobilky tzv. „železnou oponou“ od mnoha jejích tradičních trhů i řady prestižních mezinárodních sportovních podniků. Na trať RMC se tak od roku 1949 mohly vydávat pouze soukromé posádky, tovární tým do Monte Carla zamířil až v lednu 1956. Iniciativu proto převzali spokojení zahraniční majitelé vozů Škoda, v zimních podmínkách dosahovali nejlepších výsledků jezdci ze Skandinávie. K jejich triumfům patřil hattrick ve třídě do 1300 cm3, dosažený s nástupci modelů POPULAR a Rapid, vozy Škoda Octavia TourING SPORT: na RMC 1961 zvítězili Finové Esko Keinänen / Rainer Eklund a celkově dosáhli vynikajícího šestého místa, „třináctistovkám“ kralovali i při RMC 1962. V lednu 1963 na ně navázali Norové Norové Edward Gjolberg a Carl Karlan s modelem Octavia TS 1200.
Rallye Monte Carlo se postupně profesionalizovala, ubývalo soukromých posádek a v roce 1973 se tradiční lednový podnik stal zahajovací soutěží nově vypsaného mistrovství světa v automobilových soutěžích. Po vozech Škoda s klasickou koncepcí pohonu a páteřovým rámem podvozku následovaly modely s motorem u poháněných zadních kol a se samonosnou karoserií. Do historie české účasti na Rallye Monte Carlo se zlatým písmem zapsala dvojice kupé Škoda 130 RS. V náročné RMC 1977, jejíhož cíle dosáhlo jen 43 posádek ze 198 na startu, ovládla značka Škoda kategorii do 1300 cm3: druhé místo za vítěznou posádkou Václav Blahna / Lubislav Hlávka obsadili jejich kolegové z továrního týmu, Milan Zapadlo s Ing. Jiřím Motalem. V absolutním pořadí se umístili na 12., respektive 15. příčce.
S motorem vpředu: FAVORIT až Fabia R5 Rally2 evo
Před 60 lety kralovaly na Rallye Monte Carlo „třináctistovkám“ sportovní deriváty rodinného vozu Škoda Octavia, 30 let nás dělí od ještě delší série triumfů hatchbacku Škoda FAVORIT 136 L s hliníkovým motorem u poháněných předních kol. Třídu A (do 1300 cm3) vyhrávala dvojice Pavel Sibera / Petr Gross jako na běžícím páse, nezůstala u hattricku skandinávských předchůdců a připsala si hned čtyři vítězství v řadě (1991 – 1994). FAVORIT byl skutečně špičkovým produktem své doby, o čemž svědčilo také čtvrté místo čtyřválce objemu 1289 cm3 mezi podstatně silnějšími vozy třídy do 2000 cm3 a s jednou poháněnou nápravou. Tento památný úspěch je spojen s RMC 1993.
Po éře nástupnického modelu Felicia Kit Car se značka Škoda začala angažovat v prestižní kategorii automobilů s pohonem všech kol. Na Rallye Monte Carlo 1999 zahájila novou éru liftbackem Octavia WRC. Tovární posádka Armin Schwarz / Manfred Hiemer s ním na RMC 2001 obsadila skvělé 4. místo v celkové klasifikaci.
V roce 2003 byl homologován nástupce, o půl metru kratší a podstatně lehčí hatchback Fabia WRC. Poháněl jej přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s parametry 221 kW (300 k) a 600 Nm, které jezdci krotili třeba specifickým projížděním zatáček s kapalinou ovládanou ruční brzdou, která působila na zadní kola a zároveň vypínala mezinápravový diferenciál soustavy pohonu 4×4. Dalším vývojovým stupněm se v roce 2009 stala Škoda Fabia SUPER 2000. Rallye Monte Carlo byla tehdy součástí seriálu International Rally Challenge (IRC). Na RMC 2009 obsadil vůz Škoda 4. místo, v následujících dvou ročnících opakovaně 2. pozici v cíli a roku 2013 dokonce zvítězil. Připomeňme, že v lednu 2011 se v Monaku představil atraktivní akční model Fabia Monte Carlo, připomínka tehdejšího 100. jubilea RMC a zároveň 110 let aktivit mladoboleslavské automobilky v motoristickém sportu.
Po sérii úspěchů převážně soukromých posádek nadepsala novou a velmi úspěšnou kapitolu angažmá vozů Škoda Fabia nová verze Fabia R5, startující v kategorii WRC2. Tovární tým v ní při RMC 2017 obsadil 1. a 2. místo, v následujícím ročníku se dvojici Jan Kopecký / Pavel Dresler podařilo zvítězit v rámci WRC2 a zároveň také třídy RC2. V Rallye Monte Carlo 2022 obhajuje Team Toksport WRT s podporou Škoda Motorsport loňské vítězství norské posádky Andereas Mikkelsen/Torstein Eriksen ve speciálu Fabia Rally2 evo.