Škoda rozvíjí modelem Enyaq iV svůj emocionální designový jazyk a nově definuje vzhled elektrických SUV.
1. září 2020 představí Škoda v Praze své první SUV s čistě elektrickým pohonem. Tento model představuje pro českou automobilku vstup do nové éry. Právě proto značka udělala další krok vpřed ve vývoji designu. První vůz značky Škoda postavený na modulární elektrifikované platformě (MEB) koncernu Volkswagen spojuje emocionální linie s vyváženými a dynamickými proporcemi, nabízí velkorysý vnitřní prostor a ekologickou, zábavnou jízdu. Karl Neuhold, vedoucí designu exteriéru značky Škoda, ve videorozhovoru představuje jedinečný design modelu Enyaq iV.
Enyaq iV je prvním vozem značky Škoda postaveným na modulární elektrifikované platformě. Jak se tímto modelem dále rozvíjí designový jazyk značky Škoda?
Karl Neuhold: I v případě modelu Enyaq iV sázíme na emocionální designový jazyk značky Škoda, kterým se vyznačují už modely Scala, Kamiq a nová, čtvrtá generace modelu Octavia. Také pro model Enyaq iV jsou typické výrazné linie, čisté plochy a krystalické prvky, vyzdvihující um českých sklářů. Jeho proporce se ovšem liší od těch, které jsou známé u našich dosavadních SUV: Enyaq iV má kratší příď a protaženou linii střechy. Působí tak velmi dynamickým dojmem a proměňuje vůz na prostornou, tiše plující, kosmickou loď.
Jak byste souhrnně popsal design prvního vozu značky Škoda vyvinutého jako čistě elektrický vůz?
Neuhold: Design vozu Enyaq iV je progresivní, vyvážený a sebevědomý. Nové proporce mu dodávají mimořádnou dynamiku i velkorysou prostornost. Velká kola a velká světlá výška mu dodávají mohutný vzhled vozu SUV.
Co je pro Vás osobně nejvýraznějším prvkem v designu vozu Enyaq iV?
Neuhold: Jednoznačně příď. I u našich elektrických vozů vědomě sázíme na výraznou masku, která je výrazným identifikačním rysem značky. V případě vozu Enyaq iV je maska protažená výrazně dopředu a je vzpřímenější, což umocňuje vzhled silného vozu. Pozornost jistě upoutají také Matrix-LED hlavní světlomety a světla pro denní svícení.
Jaké jsou největší rozdíly v designu exteriéru mezi elektrickým vozem, postaveným na MEB platformě, a vozem se spalovacím motorem?
Neuhold: Rozdíly spočívají ve výšce vozu a v délce předních a zadních převisů. V případě platformy MEB jsou baterie umístěné v podlaze vozu, což ušetří místo. Díky tomu je karoserie o něco vyšší. Celý dojem se však vybalancuje delším rozvorem náprav. Jednotlivé komponenty elektrického pohonu zabírají ve srovnání s konvenčním spalovacím motorem méně místa, což umožňuje kratší převisy vpředu a vzadu. Karoserie vozu Enyaq iV je delší, a navíc velmi aerodynamická, což pozitivně ovlivňuje dojezd. Hodnota cx od 0,27 je pro SUV této velikosti působivý výsledek.
Co dělá z vozu Enyaq iV ve Vašich očích typický vůz značky Škoda?
Neuhold: Enyaq iV ztělesňuje všechny přednosti a silné stránky vozů Škoda a představuje důležitý krok k trvale udržitelné budoucnosti společnosti. Spojuje prostornost, všestrannost a „Simply Clever“ nápady. Současně nabízí překvapivé a chytré funkce. Je to vůz pro aktivní život i rodinu; hodí se i na dlouhé cesty. To vše z něj dělá dokonalého společníka pro každý den.