Škoda AUTO v roce 2021 vyrobila více než 800 000 vozů
Celosvětová produkce společnosti Škoda AUTO byla v roce 2021 silně ovlivněna pandemií covid‑19 a nedostatkem polovodičů.
Ačkoli pandemie covid-19 i nedostatek polovodičů v roce 2021 znamenaly pro společnost Škoda AUTO velké výzvy, vyrobila česká automobilka ve svých výrobních závodech po celém světě více než 800 000 vozů. V mateřském závodě značky v Mladé Boleslavi sjelo z výrobních linek téměř 440 000 automobilů. Mezi nejvíce vyráběné produktové řady patří vedle modelu Škoda Octavia (172 000 kusů) také SUV modely Kamiq (111 000 ks) a Karoq (109 000 ks). Škoda AUTO kromě toho vyrábí také komponenty jako jsou motory, nápravy, karoserie, převodovky nebo vysokonapěťové trakční baterie, které se montují i do modelů jiných koncernových značek.
Michael Oeljeklaus, člen představenstva Škoda AUTO za oblast výroby a logistiky:
„Za extrémně složitých rámcových podmínek jsme v našich závodech celosvětově vyrobili více než 800 000 vozů Škoda. Děkuji celému týmu za mimořádné nasazení. Společně se nám podařilo zvládnout situaci metodou simply clever. V současnosti vycházíme z předpokladu, že se situace v dodávkách polovodičů začne od druhého pololetí postupně stabilizovat. Hledím proto do budoucnosti s opatrným optimismem. Náš tým je vysoce motivován, aby pro naše zákazníky v letošním roce vyrobil co možná nejvíce vozů.“
V Mladé Boleslavi sjelo z výrobních linek celkem téměř 440 000 vozů produktových řad Škoda Fabia, Škoda Scala, Škoda Octavia, Škoda Octavia iV, Škoda Kamiq a Škoda Enyaq iV. V souvislosti s náběhem výroby nové generace modelu Fabia v červenci 2021 automobilka zásadně přebudovala výrobní linky a do potřebných úprav investovala celkem 110 miliónů eur. Kromě toho Škoda AUTO ve svém mateřském závodě vyrobila 128 000 vysokonapěťových trakčních baterií, 419 000 manuálních převodovek typu MQ100 a MQ200 a 1 405 000 náprav.
V lednu 2021 byla v Mladé Boleslavi kromě toho uvedena do provozu nová Centrální pilotní hala. Na ploše 12 000 čtverečních metrů se v nové budově nachází zóna pro svařovnu, měrové středisko a studio virtuální reality. Automobilka zde provádí rozsáhlé analýzy nových modelů ve fázi vývoje, vyrábí předsériové vozy a připravuje náběhy výroby. Investice do nové budovy činila více než 20 miliónů eur.
V závodě Kvasiny Škoda AUTO v minulém roce vyrobila celkem 185 000 vozů modelových řad Škoda Superb a Škoda Superb iV, jakož i modelů Škoda Kodiaq a Škoda Karoq. Obě úspěšné modelové řady SUV se po rozsáhlé modernizaci vyznačují markantnějším designovým jazykem, navíc mimo jiné nabízejí úspornější motory a nové asistenční systémy.
Ve Vrchlabí Škoda AUTO vyrobila 423 000 kusů přímo řazené automatické převodovky DQ200, která se vedle modelů české automobilky montuje i do vozů dalších koncernových značek. Vedle rozsáhlé digitalizace pracovních postupů se automobilka ve Vrchlabí spoléhá také na technologie z oblasti Průmyslu 4.0. Od konce roku 2020 vyrábí tento závod, jako první výrobní lokalita společnosti Škoda AUTO na světě, uhlíkově neutrálně.
V obou svých závodech v Ruské federaci Škoda AUTO celkově vyrobila více než 87 000 vozů. V Nižním Novgorodu z výrobních linek sjížděly modelové řady Škoda Octavia, Karoq a Kodiaq a v Kaluze sedan Rapid s exkluzivním designem určeným pro Rusko. Dále zde bylo v roce 2021 vyrobeno přibližně 96 000 motorů.
V čínských závodech v Čchang‑ša (Kodiaq a Kodiaq GT), Nanking (Kamiq, Kamiq GT a Superb), Ning‑po (Octavia a Karoq) a I‑čeng (Rapid) vyrobila Škoda AUTO v roce 2021 celkem 54 000 vozů.
V Indii automobilka vyrobila více než 26 000 vozů Škoda. Pro indický trh vznikají modelové řady Škoda Octavia, Kodiaq a Superb v závodě Aurangabád, v závodě Pune jsou to Škoda Rapid a nový KUSHAQ. Toto SUV je prvním sériovým modelem značky Škoda v rámci projektu INDIA 2.0. Dne 21. ledna 2022 byla v Pune zahájena také výroba modelu Škoda SLAVIA. Je to druhý model, který vychází z platformy MQB‑ A0‑ IN exkluzivně vyvinuté pro indický trh. Tento nový sedan střední třídy dosahuje ve výrobě stupně lokalizace až 95 procent. Toto opatření má pozitivní dopad na strukturu nákladů, což umožňuje společnosti Škoda AUTO rychle a pružně reagovat na požadavky a potřeby svých indických zákazníků. Ve střednědobém výhledu mají být modely vyráběné v Indii exportovány i do jiných zemí. Automobilka vloni v indických závodech vyrobila také více než 37 000 motorů, které byly na tamějším trhu určeny i do vozů značek Volkswagen a Audi.
Ve svém závodě ve slovenské metropoli Bratislavě automobilka v minulém roce vyrobila 9 500 vozů Karoq a 3 000 vozů Citigoe iV.
Od spojení s koncernem Volkswagen před přibližně 30 lety vyrobila Škoda AUTO celkem 20 miliónů vozů.
V rámci své strategie NEXT LEVEL ‑ Škoda STRATEGY 2030 se společnost na základě priority „EXPLORE“ zaměřuje zejména na získávání nových trhů s růstovým potenciálem. Společnost Škoda AUTO plánuje, že se do roku 2030 stane přední evropskou automobilkou na růstových trzích v Indii, Rusku a severní Africe.
Prostřednictvím své strategie NEXT LEVEL ‑ Škoda STRATEGY 2030 automobilka ještě dále zpřesnila své ambiciózní cíle v oblasti udržitelného rozvoje. Tyto cíle definuje v rámci strategie „Green Future“, postavené na třech pilířích „Green Factory“, „Green Product“ a „Green Retail“. Tyto oblasti sdružují veškerá opatření, která přispívají k co možná nejekologičtější výrobě. Jako jedna z prvních českých společností konzultuje Škoda AUTO realizaci své strategie udržitelného rozvoje s nezávislým Poradním sborem pro udržitelný rozvoj. Pět členů grémia disponujících mezinárodními zkušenostmi vnáší nové podněty a návrhy týkající se aktuálních a budoucích opatření v oblasti udržitelného rozvoje.
Škoda AUTO – výroba v roce 2021
- Automobily - 802 000 ks
- Motory - 560 000 ks
- Nápravy-1 405 000 ks
- Vysokonapěťové trakční baterie - 128 000 ks
- Převodovky - 842 000 ks
- DQ200 - 423 000 ks
- MQ200, MQ100 - 419 000 ks
INFOGRAFIKA - KDE SE VYRÁBĚJÍ JEDNOTLIVÉ VOZY Škoda (PDF 1 MB)