• Archiv novinek: Archiv novinek
125 LET ŠKODA AUTO
125 LET ŠKODA AUTO

Před 125 lety položili Václav Laurin a Václav Klement základy dnešních úspěchů automobilky Škoda AUTO.

125 let úspěšné existence řadí českou společnost Škoda AUTO k automobilkám s nejdelší tradicí světě. U jejích prvopočátků stáli před Vánocemi 1895 Václav Laurin a Václav Klement, kteří v Mladé Boleslavi zahájili činnost firmy na opravy a výrobu jízdních kol, později i motocyklů a automobilů.

Základy společnosti Škoda AUTO položili právě před 125 lety – před vánočními svátky roku 1895 – strojní zámečník Václav Laurin a knihkupec Václav Klement. Spojovala je vášeň pro cyklistiku, stejně jako touha nabídnout zákazníkům jízdní kola z nejlepších dostupných materiálů, a přitom cenově dostupná. Začínali v malé dílně o pěti lidech, se strojním zařízením na nožní či ruční pohon, o rok později už 21 zaměstnanců vyrábělo pět různých modelů bicyklů s vlasteneckým označením SLAVIA. Nabídka brzy obsahovala i kola pro děti, ženské modely a tandemy, bicykly s pohonem řetězem nebo hřídelem a osobní či nákladní tříkolky.

Jednou stopou

Zakladatelé společnosti Laurin & Klement vývoj prostředků individuální mobility rychle posouvali dále. Důkazem je dvojice prvních motocyklů L&K (typy SLAVIA A a B), představená veřejnosti 18. listopadu 1899. Přinesly dnes již samozřejmou polohu motoru ve spodní části rámu pro snazší ovládání a větší stabilitu. Šlo o jeden z triumfů intuitivního technika Václava Laurina. Podnik prožíval období rozvoje také díky vizionářství a obchodnímu talentu Václava Klementa, kterému se podařilo zajistit významné zakázky na domácím trhu i ve vyspělých průmyslových zemích, včetně Německa a Velké Británie. Mimořádné kvality „motorových dvoukolek“ z Mladé Boleslavi potvrdily také působivé úspěchy v náročných sportovních podnicích, počínaje startem v závodě Paříž – Berlín (1901). Motocyklová éra vyrcholila 25. června 1905 vítězstvím stroje Laurin & Klement v neoficiálním mistrovství světa na dourdanském okruhu u Paříže.

První automobily

Na sklonku roku 1905 představila mladoboleslavská továrna svůj první automobil: Laurin & Klement Voiturette A. Lehká a mrštná novinka původní české konstrukce uháněla s litrovým dvouválcem až čtyřicítkou. Neuplynul ani rok a sortiment zahrnoval širokou řadu dvou- a čtyřválcových modelů. Prestiž značky posílil také první středoevropský osmiválec typu FF (1907) a sportovní i obchodní úspěchy. Společnost L&K se stala největší automobilkou Rakouska-Uherska a již před první světovou válkou úspěšně působila na desítkách trhů všech tehdy obydlených světadílů.

Na cestě k vrcholu

Roku 1925, po 30 letech své existence, se společnost Laurin & Klement spojila se silným strategickým partnerem, strojírenským a zbrojním koncernem Škoda z Plzně. Vzniklo oboustranně výhodné partnerství, okřídlený šíp v logu symbolizoval rychlost a pokrok. V Mladé Boleslavi byly položeny základy efektivní masové výroby automobilů na páse, dalším významným krokem se stal vývoj nové generace automobilů – a úspěch modelů POPULAR, Rapid, FAVORIT a Superb etabloval značku Škoda jako domácí jedničku ve výrobě automobilů, kterou zůstává od roku 1936 bez přerušení dodnes. Kvality vozů Škoda potvrdily také náročné dálkové jízdy křížem krážem Evropou, Asií, Amerikou i Afrikou.

Tradici výroby automobilů Škoda nepřerušila ani druhá světová válka a následné zestátnění podniku. Výrobní základnu brzy rozšířily závody v Kvasinách a Vrchlabí, společnost nadále sázela na vlastní vývoj, který přinesl dodnes legendární model Octavia či kabriolet Felicia. Otevření nové části mladoboleslavského závodu v březnu 1964 umožnilo razantní zvýšení ročního objemu produkce, nová Škoda 1000 MB patřila k nejmodernějším vozům litrové třídy na světě. Připomeňme také ikonické kupé Š 110 R (1970) a odvozené „Porsche Východu“, Š 130 RS (1975) coby jeden z nejúspěšnějších závodních a soutěžních vozů své kategorie.

Součástí koncernu Volkswagen

Do revolučního roku 1989 vstupoval podnik s okřídleným šípem v logu s podstatnou konkurenční výhodou: Zdařilý hatchback Škoda FAVORIT (1987) s motorem napříč u předních poháněných kol zásadním způsobem přispěl k rozhodnutí tehdejší evropské jedničky, koncernu Volkswagen, zúčastnit se privatizace české firmy. Škoda se k 16. dubnu 1991 stala jeho čtvrtou značkou. I tentokrát umožnil vstup silného strategického partnera velkorysý rozvoj automobilky, nemluvě o výrazném zvýšení kvalitativní úrovně a rozšíření nabídky o modely vyšších tříd a dlouhodobě atraktivních segmentů, jako jsou SUV.

V roce 2019 Škoda AUTO vstoupila do nové éry eMobility uvedením modelů SUPEB iV a Citigoe iV, zásadním milníkem pak byla loňská světová premiéra elektrického modelu Škoda Enyaq iV na podvozkové platformě MEB. Enyaq iV se stal 10. modelovou řadou v nabídce značky, která kromě tří českých závodů produkuje také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Indii a na Ukrajině a je zodpovědná za aktivity koncernu Volkswagen v Rusku, Indii a v regionu severní Afriky. Škoda AUTO, aktivní na více než 100 trzích, prochází v rámci Strategie 2025 transformací od výrobce automobilů k Simply Clever společnosti nabízející nejlepší řešení mobility. Pokračuje tak po cestě vytyčené před 125 lety vizionáři Laurinem a Klementem.