• Značka modely: Škoda
Logo Škoda

Škoda Auto se připojuje k pilotní fázi projektu SATURNIN

Místo odpadu surovina: Škoda Auto posuzuje nové možnosti, jak nahradit energeticky náročnou recyklaci opětovným použitím materiálu s cílem minimalizovat uhlíkovou stopu v celém hodnotovém řetězci.

Škoda Auto se zapojila do projektu SATURNIN, jehož cílem je propojit různé výrobce, aby se maximalizovalo využití ocelového odpadu a byla tak podpořena dekarbonizace průmyslu. Data o plechových odstřižcích z více firem se srovnávají s požadavky jiných výrobců, což usnadňuje opětovné použití materiálu. Zapojení dodavatelů automobilky napomáhá k omezení energeticky náročného zpracování oceli v hutích a uhlíkově neutrální vstupní materiál naplňuje principy oběhového hospodářství. Udržitelný rozvoj je zásadní součástí podnikových aktivit společnosti Škoda Auto. Automobilka se v rámci firemní strategie Next Level – Škoda Strategy 2030 zavázala přejít na uhlíkově neutrální výrobu ve všech závodech v České republice a Indii do konce tohoto desetiletí.

„Konvenční výroba oceli ve slévárnách zůstává energeticky velmi náročná. Proto neustále zkoumáme inovativní způsoby, jak snížit CO₂ v celém hodnotovém řetězci. Využití odstřižků plechu a efektivní zpracování nespotřebovaného materiálu má značný potenciál, který je zcela v souladu s principy oběhového hospodářství vyvíjenými a uplatňovanými společností Škoda Auto. Dalším příkladem aplikace těchto principů je náš projekt Curiosity Fuel, představený v loňském roce, kdy používáme slupky z kávových zrn, které by jinak byly určeny do odpadu, k činění kůže pro sedadla vozů Škoda.“

Andreas Dick - člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Výrobu a logistiku

Druhý život pro ocelové odstřižky

Některé plechové odstřižky vzniklé při výrobě karoserie jsou dostatečně velké na to, aby mohly být znovu použity – například boční panely nebo střešní části z vozidel s panoramatickými střešními okny. Projekt SATURNIN české společnosti Beneva shromažďuje data o odřezcích plechů od různých firem a spojuje je s potřebami výrobců menších dílů. Opětovným využitím těchto částí se odpad přemění zpět na cennou surovinu, což podporuje dekarbonizaci průmyslu a rozvoj oběhového hospodářství.

Škoda Auto se na projektu podílí dodávkami odstřižků z modelů, jako jsou Škoda Octavia, Škoda Karoq, Škoda Kodiaq a Škoda Enyaq, a zároveň zkoumá možnosti opětovného využití dalších komponentů a spolupráce s dodavateli. Zabráněním energeticky náročné recyklace v ocelárnách se tímto přístupem šetří energie, snižují emise skleníkových plynů, a nový vstupní materiál je navíc uhlíkově neutrální.

Udržitelný rozvoj jako pevná součást aktivit společnosti Škoda Auto

Česká automobilka zavedla v roce 2013 strategii GreenFuture, postavenou na třech pilířích: GreenProduct se zaměřuje na vývoj vozidel, která jsou maximálně šetrná k životnímu prostředí, a to jak spotřebou paliva a energie, tak použitými materiály a recyklovatelností; GreenFactory zahrnuje úsilí o to, aby výroba byla efektivnější z hlediska zdrojů; a GreenRetail podporuje ekologicky šetrné provozy u prodejců a servisních partnerů.

Škoda Auto zavedla ve výrobě řadu iniciativ pro udržitelný rozvoj, včetně uhlíkově neutrální výroby v závodu ve Vrchlabí nebo zamezení vzniku skládkového odpadu z výroby ve všech závodech společnosti od roku 2020. V rámci firemní strategie Next Level – Škoda Strategy 2030 se podnik zavázal přejít na uhlíkově neutrální výrobu ve všech závodech v České republice a Indii do konce tohoto desetiletí.

Škoda Auto provozuje internetovou stránku o udržitelnosti s přehledem činností včetně společenské odpovědnosti. Od roku 2007 automobilka také pravidelně vydává Zprávu o udržitelném rozvoji (PDF 19.79 MB), která spolu s Výroční zprávou (PDF 21.07 MB) nabízí informace o projektech a dosažených pokrocích v oblasti udržitelného rozvoje.