Škoda AUTO dosáhla rentability tržeb ve výši 6,6 %
Zákazníkům na celém světě bylo dodáno 186 200 vozů Škoda (-25,4 % oproti předchozímu roku). Provozní zisk dosáhl hodnoty 337 milionů eur (-24,8 % oproti předchozímu roku).
V prvním čtvrtletí dodala česká automobilka zákazníkům na celém světě celkem 186 200 vozů (-25,4 % oproti předchozímu roku). Provozní výsledek ve výši 337 milionů eur je o 24,8 % nižší než v minulém roce, rentabilita tržeb ve výši 6,6 % je na solidní, avšak nižší úrovni ve srovnání s loňským rokem. Hlavními důvody jsou setrvalý nedostatek čipů a válkou v Ukrajině způsobené narušení dodavatelských řetězců. Realizace programu NEXT LEVEL EFFICIENCY+ proto bude v příštích měsících důsledně pokračovat. Automobilka zároveň očekává, že dodávky dílů se v průběhu druhého pololetí budou dále zlepšovat.
Christian Schenk člen představenstva společnosti Škoda AUTO za oblast Financí a IT.
"Máme za sebou extrémně náročné první čtvrtletí. K nedostatku polovodičů se přidalo ještě výrazné narušení dodavatelských řetězců z důvodu války na Ukrajině. Podnikli jsme řadu protiopatření a dokázali tak posílit provozní zisk. I v dalším průběhu roku budeme důsledně pokračovat v realizaci programu NEXT LEVEL EFFICIENCY+, zaměřeného na snižování nákladů a zvyšování efektivity, abychom minimalizovali dopady na naše hospodaření. Za současného stavu očekáváme, že se dodávky dílů od druhé poloviny roku zlepší."
Martin Jahnčlen představenstva společnosti Škoda AUTO za oblast Prodeje a marketingu
"Díky novým modelům, jako jsou Fabia, Karoq a Enyaq Coupé iV, jsme do nového roku vkročili s optimismem. Válka na Ukrajině nás ovšem výrazně přibrzdila. Děkuji zákazníkům za trpělivost a stálou důvěru ve značku Škoda, děkuji i našim importérům a prodejcům za jejich skvělé nasazení. Pozitivem je, že jsme obnovili výrobu našeho plně elektrického SUV Enyaq iV. Uděláme vše pro to, abychom i nadále co nejlépe uspokojovali vysokou poptávku po našich modelech."
Tržby Škoda AUTO Group* díky konsolidaci lehce vzrostly na 5,1 miliardy eur (+1,0 % oproti předchozímu roku). Zatímco provozní výsledek klesl o 24,8 % na 337 milionů eur, dosáhla rentabilita tržeb solidní úrovně 6,6 %. Společnost Škoda AUTO reaguje na aktuální situaci důslednou realizací programu NEXT LEVEL EFFICIENCY+. Hlavním a dlouhodobým cílem je dosáhnout vedoucího postavení mezi evropskou konkurencí v oblasti nákladů a dosažení trvalé rentability tržeb ve výši minimálně 8 %. Program se zaměřuje na maximalizaci potenciálu výnosů a optimalizaci materiálových, výrobních a fixních nákladů. Vzhledem k tomu, že na začátku roku došlo ke konsolidaci společnosti Volkswagen Group Rus pod společnost Škoda AUTO a.s., nelze uváděné ukazatele meziročně přímo srovnávat.
Škoda AUTO Group* – Ukazatele ve čtvrtletním srovnání, leden až březen 2022/2021**:
2022 | 2021 | Změna v % | ||
---|---|---|---|---|
Dodávky zákazníkům | vozů | 186 200 | 249 600td> | -25,4 % |
Dodávky zákazníkům, bez Číny | vozů | 171 000 | 223 300 | -23,4 % |
Výroba*** | vozů | 235 100 | 239 700 | -1,9 % |
Odbyt**** | vozů | 238 200 | 234 400 | 1,6 % |
Tržby | mil. EUR | 5 101 | 5 049 | 1,0 % |
Provozní výsledek | mil. EUR | 337 | 448 | -24,8 % |
Provozní výsledek | mil. EUR | 337 | 448 | -24,8 % |
Rentabilita tržeb (Return on Sales) | % | 6,6 | 8,9 | |
Hmotné investice | mil. EUR | 74 | 86 | -14,0 % |
Čistý finanční tok | mil. EUR | 337 | 563 | -40,1 % |
* Škoda AUTO Group zahrnuje společnosti Škoda AUTO a.s, Škoda AUTO Slovensko s.r.o., Škoda AUTO Deutschland GmbH, Škoda AUTO Volkswagen India Private Ltd. a OOO Volkswagen Group Rus.
** Procentuální odchylky jsou vypočteny z nezaokrouhlených čísel.
*** Zahrnuje výrobu ve skupině Škoda AUTO, bez výroby v partnerských montážních závodech v Číně, na Slovensku a v Německu, ale včetně ostatních koncernových značek jako SEAT, VW a AUDI; výroba vozů bez dílčích/kompletních sestav.
**** Zahrnuje odbyt skupiny Škoda AUTO prodejním společnostem, včetně dalších koncernových značek jako SEAT, VW, AUDI, PORSCHE a LAMBORGHINI; odbyt vozů bez dílčích/kompletních sestav.
Dodávky zákazníkům v prvním čtvrtletí roku 2022:
Od ledna do března dodala Škoda AUTO svým zákazníkům na celém světě 186 200 vozů (první čtvrtletí roku 2021: 249 600 vozů; -25,4 %).
V západní Evropě zaznamenala společnost Škoda AUTO za první tři měsíce roku celkem 89 000 dodávek zákazníkům (první čtvrtletí 2021: 111 600 vozů; -20,3 %). Na svém v současnosti největším trhu, v Německu, dodala automobilka v období od ledna do března zákazníkům 33 100 vozů (první čtvrtletí 2021: 36 600 vozů; -9,6 %). Na rozdíl od obecného vývoje na trhu si značka Škoda v prvním čtvrtletí roku polepšila v Norsku: 1 400 vozů dodaných zákazníkům představuje ve srovnání s předchozím rokem nárůst o 9,3 % (první čtvrtletí 2021: 1 200 vozů). Švýcarsko zůstalo na stabilní úrovni s 3 900 vozy dodanými zákazníkům (první čtvrtletí 2021: 3 800 vozů; +1,0 %).
Ve střední Evropě zaznamenala Škoda AUTO v prvním čtvrtletí 35 400 dodávek zákazníkům, oproti 46 900 dodávkám ve stejném období minulého roku jde o -24,6 % pokles. Na domácím českém trhu zůstaly dodávky poměrně stabilní: za první tři měsíce bylo zákazníkům dodáno 18 600 vozů (leden až březen 2021: 19 600 vozů; -5,2 %).
Ve východní Evropě bez Ruska dodala Škoda AUTO od ledna do března zákazníkům 7 500 vozů, což představuje pokles o 23,3 % (první čtvrtletí 2021: 9 800 vozů).
Na pozadí ruské invaze na Ukrajinu představenstvo koncernu Volkswagen na začátku března rozhodlo, že až do odvolání zastaví výrobu vozů v Rusku i vývoz svých vozů do Ruska. Za první dva měsíce roku tam značka Škoda zaznamenala 12 100 dodávek zákazníkům (leden až březen 2021: 22 800 vozů; -47,0 %).
V Číně klesly dodávky zákazníkům v prvním čtvrtletí o 42,2 % na 15 200 vozů (leden až březen 2021: 26 300 vozů).
V Indii zaznamenala značka Škoda v prvním čtvrtletí roku 2022 celosvětově největší nárůst dodávek zákazníkům: s 11 600 vozy si automobilka na tomto trhu mimořádně polepšila, a to o 265,3 % (leden až březen 2021: 3 200 vozů).
Dodávky vozů značky Škoda zákazníkům v prvním čtvrtletí roku 2022
(v kusech, zaokrouhleno, po jednotlivých modelech; +/- v procentech oproti předchozímu roku):
- Škoda Octavia (38 800; -39,1 %
- Škoda Kodiaq (25 100; -24,5 %)
- Škoda Kamiq (24 300; -30,0 %)
- Škoda Karoq (22 700; -38,0 %)
- Škoda Fabia (20 600; -20,3 %)
- Škoda Superb (16 600; -24,2 %)
- Škoda Scala (10 400; -17,1 %)
- Škoda Enyaq (8 800; –)
- Škoda Rapid (8 500; -54,4 %)
- Škoda KUSHAQ (7 000; –)
- Škoda SLAVIA (3 400; –)