ACI Rally Monza chytrá taktika se osvědčila, posádky Škoda vedou po prvním dni ve WRC2 a WRC3
Všechny rychlostní zkoušky prvního dne druhé letošní soutěže FIA Mistrovství světa v Rallye konané v Itálii se jely v areálu ikonického okruhu Autodromo Nazionale di Monza.
Úvodní etapě ACI Rally Monza (3.–6. prosince 2020), která je posledním kolem letošního FIA Mistrovství světa v rallye, dominovaly v kategoriích WRC2 a WRC3 posádky s vozy Škoda. Po šesti rychlostních zkouškách švédská posádka ve složení Pontus Tidemand/Patrik Barth s privátně nasazeným vozem Škoda Fabia Rally2 evo vede v kategorii WRC2. V kategorii WRC3 opanovala Škoda první tři pozice: Andreas Mikkelsen/Anders Jæger z Norska vedou před Emilem Lindholmem/Mikaelem Korhonenem (FIN/FIN) a Škoda Motorsport podporovaným Oliverem Solbergem (S) se spolujezdcem Aaronem Johnstonem (IRL), kteří drží aktuálně třetí místo.
První etapa ACI Rally Monza se jela výhradně v areálu a zejména také na trati okruhu Autodromo Nazionale di Monza. Soutěžní posádky zavítaly dokonce i na ikonickou klopenou dráhu, po níž jely vozy F1 naposledy v roce 1961. Druhá soutěž, která se jela v sezóně 2020 FIA Mistrovství světa v Itálii, začala jednou rychlostní zkouškou konající se ve čtvrtek večer za velmi zrádného počasí. Teploty jen těsně nad nulou a hustý déšť způsobily, že dřívější královský park připomínal spíše bahenní koupel. Protože na trati byly nejen kaluže vody, ale také zbytky sněhu, byla volba pneumatik skutečnou loterií i na pěti pátečních etapách, které se jely kombinovaně na asfaltu a šotolině.
Andreas Mikkelsen zvolil na svůj vůz Škoda Fabia Rally2 evo, provozovaný týmem Eurosol Racing Team Hungary, pneumatiky do sněhu, což byla odvážná volba, protože na sobotní rychlostní zkoušky v horách mu zbývá jen osm těchto pneumatik. Ale tento risk se vyplatil, protože zkušený Nor byl ve své kategorii WRC3 na čtyřech z pěti pátečních rychlostních zkoušek nejrychlejší a své vedení zvýšil až na téměř jednu minutu. Po první etapě tak Mikkelsen se svým spolujezdcem Andersem Jægerem nebyl pouze nejrychlejším vozem třídy RC2, ale také skončil na sedmé pozici v celkovém pořadí, když se vmísil mezi mnohem výkonnější vozy kategorie WRC.
V dalším voze Škoda Fabia Rally2 evo, který se vešel do celkového Top10, seděli Finové Emil Lindholm a Mikael Korhonen. Tato privátně jedoucí posádka drží na konci prvního dne celkově devátou příčku a na Mikkelsena a Jægera, vedoucí kategorie WRC3, jim chybí 52,5 sekundy. Za nimi jede dravá posádka podporovaná Škoda Motorsport ve složení Oliver Solberg a spolujezdec Aaron Johnston. „V rychlostní zkoušce číslo dva mi zhasl motor a já ztratil asi 20 sekund,“ vysvětluje 19letý Švéd. „Očekávali jsme šílené podmínky, tedy mokro a kluzko. Bylo to skutečně rallye o přežití.“ Solberg v průběhu dne bojoval s časem a před druhou etapou je na celkově desátém místě; na Emila Lindholma ztrácí jen 1,2 sekundy.
V kategorii WRC2 zvolil Pontus Tidemand, jedoucí s privátně nasazeným vozem Škoda, na blátivém povrchu opatrný přístup. „Jel jsem velmi bezpečně, několikrát jsem brzdil dřív, než by bylo možné,“ vysvětloval svoji strategii mistr světa v kategorii WRC2 z roku 2017. Poté, co dříve vedoucího Adriena Fourmauxe postihl v páté rychlostní zkoušce defekt, se Tidemand se svým spolujezdcem Patrikem Barthem za volantem vozu Škoda Fabia Rally2 evo, nasazeného týmem Toksport WRT Team, dostal do vedení své kategorie. Jan Kopecký se spolujezdcem Janem Hlouškem si užívali svoji letošní premiéru v mistrovství světa. Česká posádka vozu Škoda Fabia Rally2 evo je po první etapě na čtvrtém místě v kategorii WRC2 se ztrátou méně než 20 sekund na svého týmového kolegu Tidemanda.
Soukromník Kajetan Kajetanowicz se svým spolujezdcem Maciejem Szczepaniakem, kteří bojují o zisk titulu v kategorii WRC3, skončili na konci prvního dne na pátém místě své kategorie. Německý závodník Maro Engel, jenž je třetí celkově v závodech ADAC GT Masters 2020, zažil při svém debutu ve FIA Mistrovství světa v rallye jeden z nejnáročnějších dní letošní sezóny. S vozem Škoda Fabia Rally2 evo, provozovaným týmem Toksport WRT Team, dokončil první etapu po boku Rakušanky Illky Minor na 18. místě v kategorii WRC3.
V sobotu se posádky ACi Rally Monza rozloučí s areálem okruhu a vydají se do hor. Na šesti rychlostních zkouškách by se s velkou pravděpodobností mohl objevit sníh. Následně se během 2. etapy pojede ještě jedna závěrečná rychlostní zkouška na okruhu v Monze. Celkem během soboty na posádky čeká 126,95 km.
Pořadí na ACI Rally Monza po 1. dni (WRC2)
- 1. Tidemand/Barth (S/S), Škoda Fabia Rally2 evo, 55:43,1 min
- 2. Fourmaux/Jamoul (F/B), Ford Fiesta Rally2, +6,8 s
- 3. Østberg/Eriksen (N/N), Citroën C3 Rally2, +12,4 s
- 4. Kopecký/Hloušek (CZ/CZ), Škoda Fabia Rally2 evo, +19,9 s
Pořadí na ACI Rally Monza po 1. dni (WRC3)
- 1. Mikkelsen/Jæger (N/N), Škoda Fabia Rally2 evo, 54:33,5 min
- 2. Lindholm/Korhonen (FIN/FIN), Škoda Fabia Rally2 evo, +52,5 s
- 3. Solberg/Johnston (S/IRL), Škoda Fabia Rally2 evo, +53,7 s
- 4. Huttunen/Lukka (FIN/FIN), Hyundai i20 Rally2, +1:06,8 min
- 5. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Škoda Fabia Rally2 evo, +1:29,7 min
- 6. Bulacia Wilkinson/Der Ohannesian (BOL/ARG), Citroën C3 Rally2, +2:08,1 min
Číslo dne: 3
Po první etapě ACI Rally Monza jsou tři vozy Škoda Fabia Rally2 evo mezi desítkou celkově nejlepších posádek: Andreas Mikkelsen/Anders Jæger na 7. místě, Emil Lindholm/Mikael Korhonen na 9. místě a Oliver Solberg/Aaron Johnston na 10. místě.
Kalendář FIA Mistrovství světa v rallye pro rok 2020:
Soutěž/Datum:
- Monte-Carlo: 23. 01.–26. 01. 2020
- Švédsko: 13. 02.–16. 02. 2020
- Mexiko: 12. 03.–15. 03. 2020
- Estonsko: 04. 09.–06. 09. 2020
- Turecko: 18. 09.–20. 09. 2020
- Itálie: 09. 10.–11. 10. 2020
- Belgie: 19. 11.–22. 11. 2020
- Monza/Itálie: 04. 12.–06. 12. 2020