Optimální ochrana chodců: důležitý aspekt vývoje vozů Škoda
Enyaq Coupé iV je založen na bázi platformy MEB koncernu Volkswagen.
Chodci, cyklisté a motocyklisté potřebují v silničním provozu zvláštní ochranu. Škoda AUTO jim proto při vývoji vozu věnuje mimořádnou pozornost.
Radek Urbiš, vedoucí vývoje bezpečnosti vozu ve společnosti Škoda AUTO:
„Bezpečnost chodců a cyklistů má při vývoji nového modelu značky Škoda vždy zvláštní prioritu. Vše začíná již konstrukcí vozu a zahrnuje i komplexní testování stejně jako moderní asistenční systémy, které vzniku nehody, pokud možno, úplně zabrání.“
Vysokou úroveň současných modelů Škoda v oblasti ochrany chodců potvrzují i výsledky nových vozů v hodnocení Euro NCAP, referenčních nárazových testů bezpečnosti vozu. Jak nová Škoda Fabia, tak i elektrický model Škoda Enyaq iV byly vyhlášeny nejlepšími vozy ve své třídě pro rok 2021.
Během vývoje nového modelu značky Škoda se provádí přes 200 různých testů ochrany chodců. Fyzikální testy v laboratoři firmy Aurel CZ se zaměřují na ty části a oblasti těla, které jsou v případě nehody nejvíce ohrožené. Předepsané zkoušky s těmito tzv. nárazovými tělesy zahrnují například náraz modelu hlavy dospělého člověka nebo dítěte na kapotu vozu nebo na čelní sklo, dále náraz testovacího tělesa v podobě lidského stehna na kapotu nebo náraz modelu holeně do předního nárazníku.
Všechny nové modely značky Škoda jsou navrženy s ohledem na nejlepší ochranu chodců. To například znamená, že mezi jednotlivými díly, jako je například motor, tlumiče, panty kapoty, zámek kapoty a ramena stěračů čelního skla, musí být dostatečný prostor pro utlumení případného nárazu deformací kapoty. Přední hrana kapoty je rovněž tvarována tak, aby splňovala požadavky na optimální bezpečnost. Nemá žádné ostré hrany ani tvrdé struktury, které nejsou nezbytně nutné. K ochraně chodců přispívá také materiál absorbující energii, který je umístěn před ocelovou výztuhou nárazníku.
Pro modely značky Škoda jsou navíc k dispozici i asistenční systémy, které řidičům pomáhají zabraňovat kolizím s chodci nebo cyklisty. Patří mezi ně Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů, stejně jako Collision Avoidance Assist, který umožňuje řízené vyhýbání. Výstraha při vystupování z vozu pak upozorňuje řidiče i cestující, pokud se zezadu blíží jiné vozidlo, cyklista nebo motocyklista.