Logo Škoda s okřídleným šípem je registrováno již 100 let
15. prosince 1923 bylo na patentovém úřadu v Plzni zaregistrována ochranná známka Škoda.
Kruhové logo s okřídleným šípem bylo jako ochranná známka zaregistrováno na patentovém úřadu v Plzni 15. prosince 1923. Od chvíle, kdy se v roce 1925 poprvé objevilo na vozech z Mladé Boleslavi, došlo k jeho modifikacím jen několikrát, přičemž nikdy nebylo jeho původní vizuální pojetí zásadně měněno. V srpnu 2022 představila mladoboleslavská automobilka komplexní změnu korporátní identity a také novou podobu loga. To je mnohem působivější zejména na mobilních zařízeních a lze jej také flexibilněji integrovat do různých formátů. Více o historii loga Škoda se dozvíte na Škoda Storyboard.
Světoznámé logo značky Škoda zdobí vozy mladoboleslavské automobilky už od 20. let minulého století. V těchto dnech si připomínáme sto let od jeho registrace na patentovém úřadu v Plzni 15. prosince 1923.
Andrea Frydlová - vedoucí Škoda Muzea
"Jak už to u některých historických událostí bývá, není dnes snadné dopátrat se zcela přesných informací. I když se i kolem loga s okřídleným šípem, traduje více verzí příběhu, v historických pramenech existují pevné opěrné body, díky kterým můžeme genezi vzniku loga i jeho následných modifikací poměrně přesně zrekonstruovat. Nadále můžeme obdivovat nadčasovou genialitu tehdejších grafických tvůrců."
Inspirace historií dnes známkou kvality z Mladé Boleslavi
Znak podle všeho vzešel ze soutěže vypsané technickým ředitelem značky Škoda v Praze, Dr. Ing. Vladislavem Sýkorou, přičemž autorství samotného nápadu je připisováno Tomášovi Magličovi, tehdejšímu obchodnímu řediteli značky Škoda. Toho údajně inspiroval nástěnný reliéf Indiána s výraznou čelenkou, který zdobil zeď jeho. Výsledná podoba loga je však dílem profesionála. V historických pramenech se říká, že by za ztvárněním mohli být špičkoví čeští sochaři Otakar Španiel nebo Otto Gutfreund. Jejich autorství však nebylo nikdy potvrzeno. Nakonec vznikly dvě finální varianty loga s doprava letícím okřídleným šípem – jedna verze s pěti pery a druhá se třemi. Obě byly 15. prosince 1923 zaregistrovány na patentovém úřadu v Plzni jako ochranné známky společnosti Škoda, přičemž záhy se začalo používat graficky čistší a vizuálně jednodušší provedení s třemi pery nad letícím šípem. Zprvu se logo objevovalo na lokomotivách, které byly v Plzni vyráběny, a až po fúzi s mladoboleslavskou automobilkou Laurin & Klement v roce 1925 se symbol stal součástí mladoboleslavských automobilů.
Hlubší význam prvků loga
Logo Škoda ztělesňuje důraz značky na vysoké technické a estetické standardy a precizní výrobu. Zároveň symbolizuje dynamiku pohybu vpřed. Každý prvek loga toto poselství dále posiluje: Velký kruh představuje globální dosah a bezvadný charakter výroby značky Škoda, zatímco křídlo označuje technologický pokrok, rozsah výroby a globální distribuci. Šíp směřující dopředu představuje progresivní výrobní procesy a efektivitu, zatímco menší kruh připomínající oko symbolizuje preciznost inženýrství, odbornost a rozhled. Okřídlený šíp se objevuje na automobilech, originálních dílech a informačních a komunikačních materiálech Škoda. Pozoruhodné je, že za 100 let prošel pouze pěti znatelnými úpravami a barevnými variacemi.
Změny v průběhu století byly jen decentní
Ve své originální podobě tvořil základ znaku kov, proto byla pro logo používána stříbrná a modrá barva. V 50. a 60. letech minulého století se na logu objevovala i červená varianta, často ve spojení s nápisem ŠKODA. V letech 1993‑1994 nahradila u osobních automobilů modrou barvu zelená a ohraničující kruh se rozšířil tak, aby v něm mohl být text Škoda Auto. Tato verze loga však moc dlouho nevydržela, už v roce 1994 došlo k jeho plastičtějšímu ztvárnění a vnější zelený kruh byl přebarven na černo. Zelená barva okřídleného šípu dávala jasně najevo pozitivní vztah k životnímu prostředí. Toto logo vydrželo až do roku 2011, kdy bylo nahrazena modernější a odlehčenější variantou se zelenými, stříbrnými a černými prvky. V roce 2022 představila značka Škoda výraznou obměnu korporátní identity, největší změnu za posledních 30 let. Nová podoba loga vypadá působivěji v rámci digitální komunikace, zejména na mobilních zařízeních a umožňuje flexibilní integraci do různých formátů.