Koncern Volkswagen zvýší investice do budoucích technologií na 73 miliard eur
69. kolo cyklického plánování stanovilo výši věcných investic a výdajů na vývoj elektromobility, hybridizace a digitalizace v příštích pěti letech. Podíl investic do budoucnosti na celkových výdajích 150 miliard eur vzrostl na 50 procent ze 40 procent v předchozím kole cyklického plánování. Investice do digitalizace se zdvojnásobí na 27 miliard eur.
Koncern Volkswagen uzavřel s Řeckem dohodu o výstavbě průkopnického systému mobility na středomořském ostrově Astypalaia. Současný systém dopravy na tomto ostrově přejde na elektromobily a energie z obnovitelných zdrojů. V dlouhodobém horizontu se Astypalaia stane ostrovem, který bude vzorem pro klimaticky neutrální mobilitu. Příslušnou smlouvu podepsali minulý týden ve Wolfsburgu a Aténách Konstantinos Fragogiannis, náměstek ministra zahraničí pro ekonomickou diplomacii a otevřenou zahraniční politiku Řecké republiky, a Dr. Herbert Diess, předseda představenstva koncernu Volkswagen. Nové služby v oblasti mobility, jakými jsou například sdílení vozidel nebo jízd, přispějí ke snižování intenzity dopravy a zvyšování její kvality. Elektrická energie bude pocházet převážně ze solárních a větrných elektráren využívajících místní obnovitelné zdroje. Projekt je plánován na šest let.
Koncern Volkswagen urychluje svou transformaci ještě vyššími investicemi
Dr. Herbert Diess, předseda představenstva koncernu Volkswagen, řekl: "Odpovědnost za omezování změny klimatu společně nese jak politická, tak ekonomická sféra, i celá společnost. Naším dlouhodobým cílem je klimaticky neutrální mobilita pro všechny. A v rámci projektu Astypalaia zjistíme, jak lze tuto vizi realizovat již dnes. E-mobilita a inteligentní služby zvýší kvalitu života a současně přispějí k budoucnosti s neutrální bilancí emisí CO2."
Předseda řecké vlády Kyriakos Mitsotakis řekl při podepsání smlouvy o příslušném záměru: "Jsem pevně přesvědčen o přínosech takových partnerství. Samotné vlády nedokážou splnit všechna očekávání a soukromý sektor nemá odpovědi na všechny otázky. Proto je tento ambiciózní projekt výsledkem těsného partnerství mezi řeckým státem a koncernem Volkswagen, který si jako globální lídr automobilového průmysl stanovil cíl dosáhnout do roku 2050 klimatické neutrality pro kompletní portfolio vyráběných vozidel i veškeré své aktivity. Volkswagen se nyní spojuje s evropským národem, který prochází rozsáhlou transformací."
Konstantinos Fragogiannis, náměstek řeckého ministra zahraničí, řekl: "Dnes je velký den pro Astypalaiu, Dodekany, Egejské moře a celé Řecko. Dnes v naší zemi spouštíme první projekt 'Smart Green Island', a vytyčujeme tak milník pro budoucnost naší země. Elektrická mobilita a komplexní plán ekologických a trvale udržitelných opatření výrazně zlepší každodenní život obyvatel ostrova. Společně se zcela novým systémem místní dopravy proměníme progresivní nápady v realitu. Řecko dnes ukazuje, že je připraveno na průkopnické a inovativní investice, které jsou vzorem pro další vývoj a posouvají společnost na novou úroveň v oblastech síťového propojení, inteligentní trvalé udržitelnosti a uživatelské přívětivosti."
Základem projektu bude zcela nový, velmi moderní dopravní systém se službami pro chytrou mobilitu, mezi něž patří celoroční služba sdílení jízd elektromobilem, která zvýší atraktivitu dnes ještě velmi omezené autobusové dopravy. Společně s lokálními partnery se část tradičního sektoru pronajímání automobilů přemění na sdílení vozidel, které kromě elektromobilů nabídne také elektrické skútry koncernové značky SEAT a elektricky poháněná jízdní kola. Již tímto krokem se vozový park na ostrově výrazně zmenší. Celkem má být 1500 vozidel se spalovacím motorem nahrazeno 1000 elektromobily. Volkswagen spouští s uvedením nové rodiny elektromobilů ID. na trh rozsáhlou elektrickou ofenzivu. Kromě kompaktního modelu ID.31 a SUV ID.42 plánuje pro příští roky mnoho dalších modelů. Také užitková vozidla, používaná místními firmami, a automobily ve službách úřadů a veřejných institucí od policejních vozů přes sanitní vozidla až po vozový park veřejného sektoru čeká elektrifikace. Volkswagen navíc na celém ostrově nainstaluje nástěnné nabíječky Elli, aby byla zajištěna rozsáhlá nabíjecí infrastruktura.
Projekt slouží jako podrobný plán pro realizaci strategie dekarbonizace koncernu Volkswagen, a proto má silnou podporu nezávislého poradního sboru koncernu pro otázky trvalé udržitelnosti. Margo T. Ogeová, členka poradního sboru pro trvalou udržitelnost a bývalá ředitelka Úřadu pro dopravu a kvalitu ovzduší (Office of Transportation and Air Quality) americké Agentury pro ochranu životního prostředí EPA (Environmental Protection Agency), k tomu říká: "Změna klimatu ohrožuje existenci lidstva. E-mobilita přispěje ve spojení s energiemi z obnovitelných zdrojů k minimalizaci nejhorších projevů změny klimatu. Jak řekl Aristoteles: 'V našich nejtemnějších chvílích se musíme soustředit na to, abychom viděli světlo.' Projekt Astypalaia je světlem ve tmě a přispěje k realizaci čisté mobility budoucnosti."
Astypalaia je ostrovem v jižní části Egejského moře. S plochou cca 100 kilometrů čtverečních je porovnatelný například s německým ostrovem Sylt. Na ostrově žije cca 1300 obyvatel a každý rok jej navštíví 72 000 turistů. Astypalaia v současnosti nabízí jen velmi omezenou veřejnou dopravu dvěma autobusy, které dopravně obsluhují pouze malou část ostrova. Dosud pokrývají spotřebu energie téměř výhradně fosilní zdroje. V budoucnosti sehraje ostrov roli průkopníka trvale udržitelného cestovního ruchu. Zásadním pilířem je přitom přechod na trvale udržitelnou mobilitu. Řecká republika tuto transformaci podporuje v rámci svých národních energetických a klimatických plánů.
Koncern Volkswagen se hlásí k cílům Pařížské klimatické dohody. Koncern usiluje o dosažení klimatické neutrality do roku 2050 a za tím účelem vypracoval trvale udržitelnou strategii "goTOzero". Základem této strategie je největší elektrická ofenziva v automobilovém průmyslu. Koncern v příštích pěti letech investuje 33 miliard eur do elektromobility a do roku 2029 uvede na trh 75 nových elektricky poháněných modelů. Jedním z prvních modelů je kompaktní elektromobil ID.31, uvedený nedávno na trh. Projekt Astypalaia je součástí strategie "goTOzero" a poslouží jako vzor pro dekarbonizaci mobility. V rámci koncernu Volkswagen se na něm bude podílet větší počet značek - mimo jiné Volkswagen, SEAT, Volkswagen Užitkové vozy, poskytovatel služeb pro nabíjení a zásobování elektrickou energií Elli a společnost UMI Urban Mobility International se službou "We Share".
1) ID.3 - Spotřeba elektrické energie v kWh/100 km (EU): kombinovaná 15,4 - 14,5; emise CO2 v g/km: 0; třída hospodárnosti: A+
2) ID.3 - Spotřeba elektrické energie v kWh/100 km (EU): kombinovaná 16,9 - 16,2; emise CO2 v g/km: 0; třída hospodárnosti: A