Jubilejní 20. výročí partnerství Škoda Auto a Tour de France
Spolupráce mezi automobilkou Škoda Auto a nejslavnějším cyklistickým závodem na světě Tour de France slaví jubilejní 20. výročí. I letos tak fanoušci přímo na trase i u televizních obrazovek uvidí doprovodné organizátorské vozy z Mladé Boleslavi. Flotilu tvoří 209 vozů, z toho 207 s elektrickým či hybridním pohonem. Ředitelským vozem pro Christiana Prudhomma je potřetí v řadě plně elektrický Enyaq.
Martin Jahn - člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Prodeje a marketingu
"Je nám ctí, že můžeme letos oslavit 20. výročí naší spolupráce s prestižním závodem Tour de France. Na naší platformě We Love Cycling jsme proto připravili spoustu zajímavého obsahu a umožníme fanouškům vyhrát profesionální jízdní kola a originální zelené dresy s podpisy závodníků. Zároveň viditelně ukazujeme, že je značka Škoda tím správným partnerem pro naši cílovou skupinu Contemporary Explorers a že se zasazujeme o zelenou elektrickou budoucnost."
209 doprovodných vozů čeká 21 etap a překonání pěti horských masivů
V baskickém městě Bilbao odstartuje 1. července 110. ročník cyklistického závodu Tour de France. Závodníky čeká 21 etap, které protnou všech pět francouzských horských masivů. Na finálovou etapu a v cíli na Champs Élysées 23. července chystá Škoda Auto pro závodníky i diváky překvapení, jehož detaily budou zveřejněny později. Organizátoři Tour de France letos mají od hlavního partnera Škoda Auto k dispozici celkem 209 doprovodných aut, přičemž 207 z nich s plně elektrickým nebo hybridním pohonem. Řediteli závodu bude jako tzv. Red Car sloužit speciálně upravený plně elektrický Enyaq Sportline. Je vybavený mimo jiné šesti anténami, speciální sirénou, pěti rádiovými okruhy a panoramatickou prosklenou střechou. Pro VIP hosty bude k dispozici Superb L&K. Škoda Auto navíc opět sponzoruje Zelený trikot pro nejlepšího závodníka v bodovací soutěži. Vítězové jednotlivých kategorií převezmou trofeje navržené týmem Škoda Design.
Významné jubileum připomene výstava ve Škoda Muzeu
Partnerství Škoda Auto s cyklistickým závodem a jeho 20. výročí přináší fanouškům jedinečnou příležitost dozvědět se více o historii Tour de France, jeho proměnách i významných momentech. Ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi budou od 1. července do 30. září k vidění mimo jiné ředitelské vozy z let 2005 a 2020 nebo maskovaný vůz Škoda Kodiaq, který v roce 2016 dovedl peloton do cíle závodu. Návštěvníci si budou moci také prohlédnout trofeje pro vítěze Tour de France, které Škoda Auto již tradičně navrhuje a letošní ročník nebude výjimkou.
Příběhy na sociálních sítích i v online magazínu We Love Cycling
Při příležitosti výjimečného jubilea Škoda Auto připravila čtyřdílnou dokumentární sérii, která přinese originální pohled na českou stopu prostřednictvím českých cyklistů spojených s historií Tour de France. O svou zkušenost se slavným závodem se podělí Ján Svorada, Zdeněk Štybar, Leopold König a René Anderle. První epizoda je již k dispozici na YouTube kanálu We Love Cycling CZ. Další zajímavosti a doprovodné aktivity bude možné sledovat prostřednictvím sociálních sítí a na cyklistické platfomě We Love Cycling, která také vyhlašuje čtyřkolovou soutěž o profesionální jízdní kola nebo originální zelené trikoty s podpisy.
Škoda Auto bude podruhé hlavním partnerem Tour de France Femmes
Poté, co doprovodné vozy Škoda dovedou peloton Tour de France do cíle, předají závodníci pomyslnou štafetu ženám, které poměří síly ve druhém ročníku Tour de France Femmes avec Zwift. Mezi 23. a 30. červencem zdolají v osmi etapách 956 kilometrů. Škoda Auto podpořila již loňský první ročník závodu a hlavním partnerem bude i letos.
Podporou cyklistiky Škoda Auto odkazuje na své tradice
Kromě Tour de France podporuje Škoda Auto i další významné cyklistické události, například španělský závod La Vuelta nebo soutěž L’Etape pro širokou veřejnost. Symbolicky se tak vrací k odkazu svých zakladatelů Václava Laurina a Václava Klementa, kteří v roce 1895 začali s výrobou jízdních kol a o deset let později představili první automobil.
Otázky a odpovědi: Christian Prudhomme, ředitel Tour de France
Jak důležitý je ředitelský vůz pro zajištění hladkého průběhu závodu?
Každý vůz má v zajištění hladkého průběhu závodu klíčovou roli. Ať už jde o vůz ředitele nebo komisařů, každý přispívá k bezpečnosti všech účastníků, návštěvníků i pořadatelů Tour de France. Auto číslo 1 (Red Car) je jakousi kontrolní věží, která získává všechny informace o tom, co se dějte na trati předtím, než tam přijedou závodníci.
Jak spolupracujete se Škoda Auto na úpravách vozů, aby co nejlépe plnily svou úlohu?
Škoda je pro nás důležitým partnerem a při organizaci Tour de France hraje samozřejmě klíčovou roli, protože se jedná o závod, kde jsme téměř neustále v pohybu. Je pro nás důležité sbírat zpětnou vazbu a sdílet ji se společností Škoda, aby mohla v případě potřeby co nejlépe upravit vozy pro jejich velmi specifickou úlohu na Tour de France.
Otázky a odpovědi: Gilles Maignan, řidič ředitelského vozu na Tour de France
Za volantem ředitelského vozu sedí dvojnásobný francouzský šampion v časovce, Gilles Maignan. Sportovní kariéru ukončil v roce 2001. Než se stal řidičem Christiana Prudhomma, řídil na Tour de France VIP vůz.
Z profesionálních cyklistů se často stanou řidiči na Tour de France, protože vědí, jak předvídat situaci a reagovat na pohyb cyklistů v pelotonu.
Jaké novinky ve vývoji automobilů pro vás byly v uplynulých letech nejužitečnější?
Řízení v závodě významně usnadnil přechod na automatické převodovky, především v kopcovitých úsecích. Na palubní desce Superb je přesně vidět, kolik kilometrů zbývá do cíle, což je během cyklistického závodu velmi důležité. Nedávno jsme také přešli na hybridní vozy, což mi umožňuje jet na elektrický pohon při rozjezdu každé etapy. Ocení to závodníci, kteří se v této fázi musí držet přímo za mnou.
Jaké to je, vést peloton?
Samozřejmě je to trochu jiné, než když jsem sám závodil. Vést nejlepší jezdce největšího cyklistického závodu na světě je velká zodpovědnost a mou úlohou je pomáhat Christianovi Prudhommovi zajistit bezpečnost všech, včetně diváků.
Jak mezi sebou vozy komunikují a jak se to v průběhu let měnilo?
Komunikaci umožňují rádiové okruhy, což je nejefektivnější a přímý způsob spojení, především když se dostaneme do odlehlejších oblastí Francie, kde můžou mít mobilní telefony slabý signál.
Musíte dodržovat nějaké rychlostní limity?
Nemůžeme přesáhnou rychlost 80 km/h. Netýká se to sjezdů, když mě závodník dojíždí. Podle hlavního pravidla zavedeného UCI musíme jet nanejvýš o 20 km/h rychleji, než závodníci.