„Follow the Vehicle“ Škoda AUTO a VŠB – Technická univerzita Ostrava spolupracují na projektu pro automatickou jízdu v konvoji
Na nové koncepci asistenčních systémů, nazvané „Follow the Vehicle“, automobilka spolupracuje s VŠB – Technickou univerzitou Ostrava.
Škoda AUTO a VŠB – Technická univerzita Ostrava spolupracují na koncepci nových asistenčních systémů v rámci společného projektu „Follow the Vehicle“. Princip této technologie spočívá v tom, že vůz jedoucí samostatně bez řidiče je ovládán řidičem ve voze před ním. Ve vývoji a testování technologie pomáhají dva vozy Škoda Superb iV, které se v současnosti podrobují jízdním zkouškám v uzavřeném areálu univerzitního kampusu.
Christian Strube, člen představenstva společnosti Škoda AUTO za oblast Technického vývoje, uvádí: „‘Follow the Vehicle‘ ilustruje vysoké technické standardy našich současných asistenčních systémů a demonstruje, co všechno nám tyto systémy v kombinaci s dalšími technologiemi umožní v oblasti autonomního řízení. Projekt nám také umožňuje upevnit si roli propagátora vzdělávání v technické oblasti v České republice. Těší nás, že můžeme spolupracovat se studenty a výzkumníky z Technické univerzity Ostrava, kteří svými nápady, odborností a odhodláním našemu společnému projektu přispívají.“
Profesor Václav Snášel, rektor VŠB-TUO, zdůrazňuje: „V rámci projektu Národního centra kompetence – Kybernetika a umělá inteligence (TAČR), který realizovaný vývoj a výzkum systému autonomní jízdy zastřešuje, se nám podařilo spojit zkušené výzkumníky a studenty z několika odborných oblastí, jelikož autonomní řízení vozidel vyžaduje multidisciplinární přístupy. Díky aktivní spolupráci došlo k vytvoření principů a efektivních vazeb mezi expertními týmy univerzity a vývojem Škoda AUTO. Věříme v další prohlubování spolupráce, odborný růst i zapojení nových mladých výzkumníků z čehož bude těžit český autoprůmysl.“
Myšlenka „Follow the Vehicle“ se řídí jednoduchým principem: dvě auta, jeden řidič. Nadřízený vůz řízený člověkem určuje všechny relevantní parametry, jako rychlost, směr, trasu, jízdní dráhu či cílovou destinaci. Mnohá data týkající se pohybů volantu, akcelerace a brzdění získává podřízený vůz bezdrátovým přenosem z vozu vpředu. Druhý vůz jede za prvním vozem ve vzdálenosti až deseti metrů.
Před zahájením jízdy se oba vozy identifikují prostřednictvím digitálního kódu. Testovací vozy, dva vozy Škoda Superb iV, jsou vybaveny hardwarovým a softwarovým rozhraním i vysoce moderními technologiemi založenými na technologii smart cities a inteligentních dopravních systémech. Testovací vozy sledují dopravní infrastrukturu a komunikují přes Car-to-X. Výměna dat probíhá prostřednictvím standardu pro automobilovou komunikaci ETSI ITS-G5 a také mobilních sítí 4G/LTE a 5G.
K rozeznávání obrazu a identifikaci trojrozměrných objektů v okolí vozy Škoda Superb iV využívají senzory, které jsou dodatečně vybaveny kamerovým systémem, speciálními senzory, radarovými systémy a komunikační jednotkou. Zkušební vozy „Follow the Vehicle“ tak čtou celou řadu různých údajů, například aktuální polohu vozidla a parametry související s řízením. Systémy také sledují okolí vozu a aktuální provoz v reálném čase.
Škoda AUTO pokračuje v intenzivním zapojení do odborného a technického vzdělávání v České republice, což je patrné i ze spolupráce s VŠB – Technickou univerzitou Ostrava (https://www.vsb.cz). Studenti programů Automobilové elektronické systémy a Informatika jsou do tohoto projektu úzce zapojeni. U největšího zaměstnavatele v České republice získávají cenné praktické zkušenosti a navazují důležité kontakty s odborníky ze Škoda AUTO.