Jeho přeprava do Číny, kde se pokusí na úpatí hory Tianmen Mountain vytyčit další milník pro budoucnost elektromobility, bude maximálně ekologická. Výhradně elektricky poháněný závodní vůz o výkonu 500 kW (680 k), průkopník rodiny elektromobilů Volkswagen ID., bude k úpatí hory Tianmen přepraven nákladním vlakem po Hedvábné stezce - včetně materiálu, který je nezbytný pro realizaci pokusu o rekord na "silnici do nebe" s ohromujícími přírodními kulisami. ID.R bude přitom dopraven přes Polsko, Bělorusko, Rusko a Kazachstán do Číny jím upřednostňovaným způsobem: čistě elektricky1. Dva čtyřicetistopové a dva dvacetistopové kontejnery překonají vzdálenost 11 000 kilometrů za tři týdny. V porovnání s leteckou přepravou, která se na tak dlouhých trasách běžně používá, ušetří Volkswagen přibližně 85 procent emisí oxidu uhličitého (CO2) a 93 procent emisí oxidu siřičitého (SO2).
"Programem ID.R chceme ukázat, jak strhující a výkonná může být elektrická mobilita," říká Sven Smeets, ředitel oddělení Volkswagen Motorsport. "Rekordy na Pikes Peaku, Severní smyčce Nürburgringu nebo na Festivalu rychlosti v Goodwoodu ukazují, jak dobrou práci naši inženýři v tomto ohledu odvedli. Nejsou však jediní, kdo k tomuto projektu přispívá překvapivými a chytrými řešeními. Se stále novými, průkopnickými nápady přicházejí také naši logistici. Poprvé v padesátileté historii značky Volkswagen v motoristickém sportu je závodní vůz přepravován na místo určení nákladním vlakem. Jedná se o významný příspěvek k maximálně ekologické realizaci pokusu o rekord na úpatí hory Tianmen."
Železniční přeprava je pro Volkswagen Motorsport premiérou
Volkswagen zvládá při účasti svých úspěšných závodních a soutěžních vozů v motoristickém sportu na celém světě, od mistrovství světa v rallye přes Rallye Dakar až po rekordní jízdy s ID.R - například na Pikes Peaku, rozmanité logistické výzvy prostřednictvím pozemní, lodní nebo letecké přepravy. Nyní je poprvé ve více než padesátileté historii oddělení Volkswagen Motorsport přepravován závodní vůz včetně materiálu na místo určení převážně po železnici. Dva modré čtyřicetistopové a dva dvacetistopové kontejnery se vydaly na cestu po kolejích z Hamburku do čínského Čchung-čchingu. Pouze přepravu čtyř kontejnerů z Hannoveru do Hamburku a na posledním úseku cesty k úpatí hory Tianmen Mountain zajišťují nákladní vozidla. V cíli bude tým s dodaným vybavením zcela soběstačný. Například ekologický elektrický agregát na glycerol bude dodávat elektrický proud nejen pro nabíjení závodního vozu ID.R, ale také zásobovat elektrickou energií celý tým.
Dechberoucí krajina na cestě k hoře Tianmen
Čtyři modré kontejnery týmu Volkswagen Motorsport, přepravované do blízkosti hory Tianmen Mountain s dechberoucími přírodními sceneriemi logistickým partnerem Hellmann Worldwide Logistics, budou již cestou do místa určení projíždět pozoruhodnou krajinou. Po překládce v Hamburku zamíří kontejnery mimo jiné do Berlína a Varšavy. V běloruském Brestu budou přeloženy do vlaku pro odlišný kolejový systém. Odtud se vydají přes Moskvu do Jekatěrinburgu v Rusku a přes Iletsk v Kazachstánu až do hraniční stanice Alashankou v Číně. Zde bude náklad přeložen na vlak evropského kolejového systému a jízda bude pokračovat přes Čcheng-tu až do Čchung-čchingu. Vlak bude po Hedvábné stezce projíždět také oblastmi, v nichž byl Race Touareg z dřívější éry značky v motoristickém sportu úspěšný v Rallye Hedvábná stezka 2009 (Kazaň - Turkmenbaši - Darwaza) a 2010 (Petrohrad - Volgograd - Soči). ID.R pak absolvuje další úseky cesty, vedoucí mimo jiné pouští Gobi a jejími výběžky i četnými horskými pásmy a kolem mnoha jezer. Mimořádný náklad přitom překročí sedm časových zón a ujede vzdálenost rovnající se čtvrtině obvodu zeměkoule.
Do Číny cestuje také ekologický elektrický agregát pro nabíjení ID.R
Volkswagen bude u paty hory Tianmen odkázán na agregát, který zajistí nabíjení závodního vozu ID.R a zásobování týmu elektrickou energií. Již před rokem byl proto pro tento účel vybrán agregát s konvenčním vnějším vzhledem, k jehož provozu se však používá místo obvyklé nafty glycerol. Při spalování této kapaliny - z hlediska chemického složení se jedná o cukrový alkohol, který je odpadním produktem například při výrobě bionafty - nevznikají téměř žádné škodlivé plyny ani zbytky. Samotný glycerol je nejedovatý a je dokonce schválený k používání v potravinářském a kosmetickém průmyslu jako přídatná látka.
Tři dotazy pro… Lutze Meyera, manažera logistiky oddělení Volkswagen Motorsport
Přesně k Vašemu 20. výročí ve službách oddělení Volkswagen Motorsport Vás čeká nová logistická výzva v rámci pokusu o rekord na úpatí hory Tianmen Mountain. V čem to bude náročné?
"Čína je pro nás skutečně panenskou půdou. I přeprava po železnici je pro Volkswagen Motorsport premiérou. Poslat ID.R k hoře Tianmen Mountain po kolejích je pro nás nejlepším řešením. Do našeho konceptu dokonale zapadá i využití elektrického pohonu při této železniční přepravě. Díky tomu je v rámci možností omezena silniční přeprava na minimum. Překonat takovou vzdálenost s ještě nižšími emisemi již prakticky nejde."
S jakými mimořádnými okolnostmi je spojena cesta, na níž ID.R a další náklad projede po kolejích sedmi časovými zónami v šesti státech a překoná přitom vzdálenost, představující čtvrtinu obvodu zeměkoule?
"Celní odbavení při přepravě Německem, Polskem, Běloruskem, Ruskem, Kazachstánem a Čínou je pro nás rovněž oblastí, v níž nemáme žádné zkušenosti. V Polsku naše kontejnery opustí Evropskou unii a obdrží výstupní razítko, v Číně na hranici dostanou vstupní razítko. Dvakrát přitom budeme přecházet mezi odlišnými kolejovými systémy. A za méně než tři týdny bude náklad v cíli. To je opravdu velmi pozoruhodné, pokud se podíváme na trasu o délce 11 000 kilometrů, která navíc prochází mimořádně členitou krajinou."
Je tato přepravní trasa také bezpečná? Koneckonců je ID.R prototypem, v němž spočívá velké know-how…
"Tato železniční trasa je velmi spolehlivým přepravním řešením. Jízda bude navíc kompletně sledována a prostřednictvím GPS budeme mít nepřetržitý přehled o poloze našich kontejnerů. Budeme mít informace o množství světla, teplotě i vlhkosti vzduchu v kontejnerech. Příslušná data budeme dostávat v krátkých intervalech."
1 Železniční trať Hamburk - Čchung-čching o délce 10 490,35 kilometru je z 97 % elektrifikována. Pouze krátký úsek, cca 300 kilometrů v Kazachstánu, neumožňuje provoz s elektrickou lokomotivou.