Dokonalé rozložení hmotnosti vozu Škoda Fabia Rally2
Škoda Motorsport zlepšuje rozložení hmotnosti nového vozu Škoda Fabia Rally2, který vychází ze zcela nové, čtvrté generace silničního modelu Fabia.
Škoda Motorsport si během vývoje nové generace vozu Škoda Fabia Rally2 nedopřává žádnou přestávku. Technici se zaměřují také na zdokonalení rozložení hmotnosti. Podvozek odvozený od současného silničního modelu Fabia dává inženýrům možnost dále zlepšit jízdní vlastnosti rallyového speciálu. Nová generace celosvětově úspěšného vozu skupiny Rally2 těží zejména z delšího rozvoru nového modelu Fabia.
Nová generace vozu Škoda Fabia, určená pro skupinu Rally2, vychází ze zcela nové verze silniční varianty. S touto generační výměnou přichází i nový podvozek. Protože předpisy v této oblasti povolují pouze malé změny, rallyový vůz v plné míře využívá zvětšených rozměrů silničního vozu: Sériová Škoda Fabia má o 94 milimetrů delší rozvor a o 48 milimetrů větší šířku než její předchůdce.
Michal Hrabánek - šéf Škoda Motorsport
"Současná Škoda Fabia Rally2 evo je nejúspěšnějším vozem své kategorie, který v probíhající sezóně 2022 opět vyhrává soutěže po celém světě. S novou generací závodního speciálu Škoda Fabia určenou pro skupinu Rally2 chceme tuto pozici obhájit i v budoucnu. Zcela nový podvozek je jedním z klíčových faktorů pro ještě lepší konkurenceschopnost."
V současné fázi testování a vývoje nové generace vozu Škoda Fabia Rally2 klade Škoda Motorsport důraz na vyvážení vozu. Delší rozvor a celkově větší rozměry dávají konstruktérům nové možnosti umístění hlavních komponentů vozu. Pro nalezení optimálního rozložení hmotnosti vyvinuli inženýři Škoda Motorsport unikátní metodu, která umožňuje měnit vyvážení vozu během testovacích jízd, vyhodnocovat různá řešení rozložení hmotnosti a analyzovat nastavení pro všechny typy povrchu rychlostních zkoušek.
Jan Krasula, vedoucí projektu vývoje nové generace Fabia Rally2, popisuje: „Abychom z nového základu vytěžili maximum, začali jsme s vývojem nové generace vozu Škoda Fabia Rally2 od nuly. Tím jsme mohli například změnit umístění palivové nádrže. V motorovém prostoru jsme využili větší prostor mezi podélnými nosníky. Stejně tak jsme přepracovali převodovku, spojku a setrvačník, abychom dosáhli menší setrvačnosti a vyšší účinnosti. Nová generace vozu Škoda Fabia Rally2 dostala také větší a účinnější mezichladič, který by se pod kapotu současného vozu nevešel.“
Emil Lindholm, úřadující finský mistr v rallye, po důkladném testování vývojového vozu říká: „Nová generace vozu Škoda Fabia Rally2 je velmi dobře vyvážená. Díky delšímu rozvoru je vůz o něco klidnější, záď je stabilnější.“ S tím souhlasí i Andreas Mikkelsen, který za volantem vozu Škoda Fabia Rally2 evo v roce 2021 vybojoval jezdecký mistrovský titul kategorie WRC2 FIA Mistrovství světa v rallye a také titul mistra Evropy: „Vyvážení vozu je opravdu, opravdu příjemné. Vylepšená stabilita mi dává velkou jistotu, třeba i ve skocích.“ Další testovací jezdec Kris Meeke, vítěz i v nejvyšší kategorii FIA Mistrovství světa v rallye, shrnuje své zkušenosti s novou generací vozu Škoda Fabia Rally2: „Krok za krokem se zlepšujeme ve všech oblastech.“
Na Škoda Storyboard jezdci hovoří o své roli při vývoji nového rallyového vozu a nahlížejí do zákulisí během jednoho z testovacích dní.