Design zcela nového modelu Hyundai KONA N: Jak „ostré SUV“ získalo svůj sportovní vzhled
- Hyundai Motor kombinuje ve zcela novém modelu KONA N oblíbený druh karoserie SUV s mimořádně sportovními prvky
- Tento projekt umožnila mezinárodní spolupráce designérů
- Designový proces byl téměř kompletně digitální včetně využití virtuální reality
S navrhováním designu vysokovýkonného SUV jsou spojeny jedinečné výzvy. Zatímco vozy kategorie SUV jsou charakterizovány robustností, většími rozměry a vyšší světlou výškou, nízké sportovní automobily musejí vyzařovat rychlost a agilitu. Na začátku ambiciózního projektu Hyundai KONA N, prvního SUV v produktové řadě Hyundai N, stáli designéři značky Hyundai před náročným úkolem spojit tyto protichůdné požadavky do jednoho celku. Jejich úzká spolupráce s inženýry společnosti Hyundai, kterou umožnila technologie virtuální reality „Virtual Seat Buck“, byla významným urychlovačem vývojových procesů. Toto „ostré SUV“ díky tomu již brzy vyjede na silnice a závodní okruhy.
„První pohled na finální podobu každého modelu, který jsme navrhovali, je nezapomenutelný,“ říká Eduardo Ramírez, vedoucí týmu vnějšího designu v technickém centru společnosti Hyundai Motor Europe. „Na vývoji modelu KONA N jsme pracovali po dlouhou dobu, takže první dojem z finálního produktu je pro všechny zúčastněné magickým okamžikem.“
Vznik designu dalšího modelu N
Všechny vysokovýkonné vozy Hyundai N – včetně modelů Hyundai i30 N, Hyundai i30 Fastback N a Hyundai i20 N – mají jedinečný vnější design. Platí to i pro model Hyundai KONA N. Kreativní proces, jehož výsledkem je tvarové řešení exteriéru, probíhal v evropském designovém centru společnosti Hyundai v německém Rüsselsheimu.
Konstrukci a poslední fáze vývoje mělo na starosti globální výzkumné a vývojové centrum značky Hyundai v korejském Namyangu. Designéři a inženýři společnosti Hyundai mohli navzdory vzdálenosti obou center každý den vzájemně úzce spolupracovat díky technologii „Virtual Seat Buck“, čímž byl splněn nezbytný předpoklad pro vytvoření nového úspěšného modelu.
Vystihnutí a zušlechtění hlavní myšlenky
Stejně jako u každého nového modelu začal i v případě modelu KONA N designový proces na papíře. První skici a návrhy slouží v dalších fázích procesu jako základ pro vypracování detailnějšího designu. Designéři vkládají v těchto krocích do prvotního nápadu další emoce a kreativitu. Nechávají se přitom inspirovat efektivitou a výkony ze světů přírody i techniky. Již z prvních skic exteriéru modelu KONA N je přitom patrná bezmezná fantazie a tvořivost designérů značky Hyundai.
Utváření digitálních modelů
V dalším kroku byly skici převedeny do trojrozměrných vizualizací. Designéři značky Hyundai využívají k výrobě modelů nových vozů nejrůznější nástroje. V minulosti byla hlavním materiálem modelářská hlína. V současnosti však procházejí všechny modely, vyvíjené společností Hyundai, digitálním designovým procesem, v němž nalézá uplatnění technologie s označením „Virtual Seat Buck“. Tento nástroj využívající virtuální realitu umožňuje designérům společnosti snadno skicovat návrhy, vytvářet modely a žádat o posouzení kohokoli z globální vývojové a výzkumní sítě společnosti Hyundai.
V případě zcela nového modelu Hyundai KONA N vytvořili designéři značky Hyundai v Rüsselsheimu „digitální místnost“, v níž mohli inženýři z Namyangu každý týden vůz důkladně prozkoumat a „osobně“ diskutovat nad jednotlivými detaily. Globální tým si mohl společně prohlížet model KONA N ze všech stran díky technologii inovativního systému s virtuální realitou. Nejenže mohli v reálném čase efektivně probírat různé aspekty nejnovějšího modelu N, ale také se mohli na SUV dívat v různých světelných podmínkách.
Virtual Seat Buck umožňuje rychlou vizualizaci designových dat včetně barev a variant výbavy, a to již v raných fázích designového procesu. Tato data jsou již ve velmi rané fázi sdílena s inženýry. Obě oddělení tak mohou vzájemně vést nepřetržitý dialog. Každý krok se ukládá do cloudu, aby mohl být kdykoli změněn nebo využíván pro další činnosti různými odděleními v globální organizaci společnosti Hyundai.
Designový proces s využitím virtuální reality usnadňuje automobilovým designérům značky Hyundai práci, a to zkracováním času potřebného k realizaci jejich nápadů prostřednictvím počítačových trojrozměrných modelů. Vzniká tím prostor pro neomezený výběr barev a materiálů, ale také pro dynamické prezentace jednotlivých funkcí, například u pohyblivých dílů. Tyto modely lze využívat rovněž pro posuzování provozních vlastností, například aerodynamiky, v reálných podmínkách.
Výroba fyzického modelu pro finální schválení
Pro definitivní rozhodnutí je však fyzický model stále nutný. Fyzické modely poskytují hmatatelné zážitky, které nejsou u digitálních verzí možné.
„Všechno je perfektní, když je to digitální, ale skutečnost to prostě není,“ říká Davide Varenna, vedoucí exteriérový designér v technickém centru společnosti Hyundai Motor Europe. „Stačí malá kapka vody a automobily ožijí. V reálném světě můžete analyzovat kvalitu povrchu.“
Zohlednění technických požadavků vysokovýkonného vozu
Designéři značky Hyundai změnili profil modelu KONA N a současně zohlednili všechny technické požadavky přidáním velkého spoileru se dvěma sofistikovanými aerodynamickými plochami, rozměrné koncovky výfukové soustavy a velkého zadního difuzoru. Designéři dodali modelu KONA N odlišný styl nově tvarovanými prvky.
Stejně jako všechny vysokovýkonné vozy se i designové prvky modelu Hyundai KONA N řídí jasným principem „tvaru podřízeného funkci“. Výsledkem jsou nejen silné emoce, ale také optimalizované jízdní vlastnosti a chlazení. Blatníky v barvě karoserie umocňují šířku vozu a vizuálně jej snižují, ačkoli světlá výška modelu KONA N zůstala stejná. KONA N tak zaujme ještě sportovnějším vzhledem, přestože současně nabízí komfort a světlou výšku vozů SUV.
KONA N nezapře ani inspiraci letectvím. Vysokovýkonné SUV má nízko uložené otvory pro přívod vzduchu, které vylepšují aerodynamické vlastnosti. Tyto prvky připomínající křídla současně vůz vizuálně odlehčují. KONA N je vybavena také designovými prvky, které usměrňují proudící vzduch a vylepšují chlazení. Nově navržená sportovní kola s optimalizovanou konstrukcí se vyznačují minimální hmotností a maximální odolností.
Vyvolání správných emocí
KONA N ztělesňuje ve své finální podobě DNA vozů Hyundai N. Jejím základem jsou tři pilíře modelů N: dravec do zatáček, sportovní vůz pro každodenní provoz a připravenost pro jízdu na závodním okruhu. „Dravec do zatáček“ znamená, že Hyundai KONA N nabízí stejné potěšení z jízdy a vysokých výkonů jako ostatní modely Hyundai N, přestože svým cestujícím dopřává komfort SUV. „Sportovní vůz pro každodenní provoz“ znamená, že toto „ostré SUV“ posouvá hranice všestranné praktičnosti kombinací vrozených výhod SUV pro každodenní cestování i jízdu po nezpevněných cestách s připraveností pro jízdu na závodních okruzích. KONA N poskytuje řidiči na závodním okruhu reálné zážitky z řízení obohacené o prvky známé z počítačových her, které umocňují nadšení z jízdy. Mezi ně patří například funkce N Grin Shift, N Power Shift a N Track Sense.
Hyundai oznámil uvedení zcela nového modelu KONA N na začátku letošního roku. Vysokovýkonné SUV bude vyrábět montážní závod Hyundai v korejském Ulsanu a první vozy se objeví v evropských showroomech na konci léta.
Technické centrum společnosti Hyundai Motor Europe
Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC) v Rüsselsheimu (Německo) nese velkou odpovědnost za vývoj inovativních vozidel a technologií pro celý evropský trh. Jedním z mnoha oddělení technického centra je designové centrum značky Hyundai, které připravuje projekty sériově vyráběných i koncepčních vozidel s cílem vytvářet inovativní automobily s jedinečným designem pro evropský trh a upevňovat reputaci společnosti Hyundai jako jednoho z předních globálních automobilových výrobců.
Tým oddělení Hyundai Design se zaměřuje na design vozidel pro evropský trh a podílí se také na vývoji globálních projektů. V designovém centru pracují exteriéroví a interiéroví designéři společně s týmem specialistů na barvy a materiály, digitálními designéry, týmem designových inženýrů a modeláři, kteří ve svých ateliérech vytvářejí modely ve zmenšeném měřítku i v reálné velikosti.