CUPRA Terramar - proces vzniku automobilu začíná skicou
- Hliněné modely v životní velikosti hrají v procesu vzniku designu automobilu zásadní roli, protože umožňují kompletně posoudit finální proporce.
- Během vzniku modelu CUPRA Terramar byla tato ověřovací fáze klíčová, neboť bylo důležité zvýraznit jeho délku 4,5 metru, zvlášť s ohledem na skutečnost, že se jedná o SUV.
- Alberto Torrecillas, designér exteriérů ve službách značky CUPRA: "Na modelu CUPRA Terramar jsme pečlivě přepracovali kapotu a díky tomuto materiálu jsme mohli okamžitě vidět linie a tvary, které jsme chtěli zvýraznit".
Praha, 16-01-2025 - Proces vzniku automobilu začíná skicou. Alberto Torrecillas, designér exteriérů vozidel CUPRA, si bere list papíru a kreslí obrysy a tvary prvního elektrifikovaného SUV značky, modelu CUPRA Terramar. Dokud však nebyl design definitivně schválen, byly tyto linie neustále vylepšovány a cizelovány, dokud nebyly vytvořeny dokonalé proporce. "Nakreslili jsme esenci tohoto modelu, přetvořili jsme ji do digitální podoby, abychom porozuměli prostorovému uspořádání, ale pokud opravdu chceme vnímat plochy a ověřit, že příslušné proporce fungují, potřebujeme model v životní velikosti," říká designér. A to je okamžik, kdy se hlavní pozornost v tomto příběhu stáčí k modelářské hlíně.
Sportovní proporce
Alberto v jedné z místností technického centra CUPRA s omezeným přístupem analyzuje model CUPRA Terramar v plné velikosti v jedné z vývojových fází, které předcházely verzi, kterou známe jako finální design. Z jedné strany je nalepena plastová fólie připomínající lak, takže model vypadá realisticky jako skutečný vůz. Ale z druhé strany je kompletně odhalený povrch v barvě hlíny. Model vznikl s použitím více než pěti tisíc kilogramů modelářské hlíny, která byla automaticky vyfrézována podle přesných parametrů a poté manuálně vyleštěna. Každý detail na povrchu byl vytvarován s milimetrovou přesností. "Proporce jsou u našich modelů zásadní. Definujeme je na skicách, ale opravdu je posuzujeme na fyzických modelech z modelářské hlíny," říká Alberto. Například u modelu CUPRA Terramar byla tato fáze v procesu návrhu designu klíčová, protože "jsme - vzhledem k tomu, že se jedná o SUV - chtěli zvýraznit jeho velkorysou délku 4,5 metru, a to důrazem na barvu karoserie, při současném zachování atletických a sportovních tvarů. Nejlepší způsob, jak to prezentovat, je hliněný model," dodává.
Řemeslné dovednosti doplňují technologie
Přestože jsou nejmodernější technologie a digitální nástroje klíčovou součástí designového procesu, výroba hliněných modelů v životní velikosti je zásadní součástí ověřovacího procesu. "Tento materiál je velmi zajímavý, protože jeho prostřednictvím můžeme zkoumat jednotlivé části, hru světla a stínu…" říká Alberto.
Vnímání povrchů modelu
Dalším důvodem, proč je tato fáze pro designérské oddělení tak významná, je skutečnost, že hliněný model umožňuje designérům vnímat všechny povrchy exteriéru dotykem a hmatem. "Pro nás má každý povrch, každá linie, každá křivka význam a vyjadřuje zamýšlený efekt. Pouhým dotykem jsme schopni říci, zda bude příslušný povrch funkční součástí designu," říká Alberto.
Okamžitá zpětná vazba a preciznost
Další výhodou je rychlost. Modelářská hlína je tvárná a snadno se používá. Při pečlivém vylepšování designu si okamžitě všimnete jakékoli změny. "Nápadné linie na kapotě jsou jedním z klíčových prvků předního designu modelu CUPRA Terramar, protože obklopují naše logo. Pomocí těchto hliněných modelů jsme okamžitě rozpoznali a vizualizovali části, které nám je umožnili zvýraznit."
Výsledkem tohoto příběhu, v němž vystupuje papír, digitální technologie i modelářská hlína, je sportovní SUV, které přebírá nový designový styl, s nímž vstupuje do nejrychleji rostoucího segmentu v Evropě.
CUPRA je nekonvenční značka, která kombinuje emoce, elektrifikaci a sportovní výkony, aby z Barcelony inspirovala svět. Značka CUPRA, založená v roce 2018, má vlastní sídlo spolu s oddělením pro výrobu závodních vozů v Martorellu (Barcelona) a síť specializovaných dealerství na celém světě.
Značka CUPRA udržela v roce 2021 vzestupný trend prodeje, jehož celkový objem ztrojnásobila na 80 000 dodaných vozů. K pozoruhodnému výsledku významně přispěl úspěch modelu CUPRA Formentor. CUPRA dokazuje, že elektrifikace a sportovní vlastnosti se vzájemně dokonale doplňují. V roce 2022 značka CUPRA rozšířila modelovou řadu CUPRA Born, první 100% elektromobil značky, o varianty s různými kapacitami akumulátorové baterie a také o ještě výkonnější verzi e-Boost. Představena byla rovněž exkluzivní, limitovaná edice modelu CUPRA Formentor VZ5. CUPRA Tavascan, druhý výhradně elektricky poháněný model značky, bude uveden na trh v roce 2024. To samé platí pro model CUPRA Terramar, elektrifikované sportovní SUV, které připomíná závodní okruh Terramar, kde začala historie značky CUPRA. V roce 2025 bude následovat první městský elektromobil značky, inspirovaný koncepčním vozem CUPRA UrbanRebel.
Značka CUPRA je oficiálním automobilovým partnerem fotbalového klubu FC Barcelona, kterému zajišťuje jeho mobilitu, prémiovým sponzorem globálního seriálu padelových turnajů World Padel Tour a oficiálním sponzorem klubu Finetwork KOI, který se účastní elektronických sportů. Spolupráce se značkami, jakými jsou Primavera Sound nebo De Antonio Yachts, vytváří lifestylový svět značky CUPRA. Kmen CUPRA je tvořen týmem ambasadorů, kteří chtějí být hnací sílou změny. Mezi jeho členy patří mimo jiné pouliční umělec TV Boy, držitelé zlatých olympijských medailí Adam Peaty, Melvin Richardson a Saúl Craviotto, německý fotbalový brankář Marc ter Stegen a fotbalistka Alexia Putellasová, která získala ocenění Ženský zlatý míč a Best FIFA Award.