• Archiv novinek: Archiv novinek
Volkswagen Prof. Dr. Carl H. Hahn
Volkswagen Prof. Dr. Carl H. Hahn

„Carl Hahn byl, je a zůstane pevnou součástí rodiny Volkswagen“

Carl Horst Hahn zesnul 14. ledna 2023 ve věku 96 let ve Wolfsburgu. Hahn nasměroval společnost Volkswagen AG k současným úspěchům. Hahn zůstal i jako penzista v úzkém spojení se společností Volkswagen AG a městem Wolfsburg.

Praha - Prof. Dr. Carl H. Hahn zemřel. Carl Hahn byl jako předseda představenstva společnosti Volkswagen AG a dozorčí rady mnoha národních a nadnárodních společností jedním z nejvýznamnějších evropských vrcholných manažerů. Měl zásadní vliv na koncern Volkswagen a jeho dodavatele, životem však dokázal dlouhodobě naplňovat také svou společenskou odpovědnost.

Prof. Dr. Carl H. Hahn, předseda představenstva společnosti Volkswagen AG v letech 1982 až 1992

Zesnulého Carla Hahna ocenil Oliver Blume, předseda představenstva společnosti Volkswagen AG: "Carl Hahn byl vizionářem a výjimečnou osobností. Čtyři desetiletí udával směr vývoje Volkswagenu - a položil základy pro současné úspěchy společnosti. V USA se díky němu stal VW Brouk ikonou. Jako vedoucí prodeje měl zásadní podíl na založení prémiové značky Audi. A v přeneseném smyslu se stal také otcem generace Golfu. Jako předseda představenstva vytvořil z Volkswagenu nadnárodní koncern s větším počtem značek, a především svým vstupem do Číny prokázal strategickou prozíravost. Po znovusjednocení Německa se stalo Sasko pod jeho záštitou výrobním regionem s perspektivní budoucností. Volkswagen AG a Wolfsburg vděčí Carlu Hahnovi za mnohé a truchlí s jeho blízkými. Carl Hahn byl, je a zůstane pevnou součástí rodiny Volkswagen."

Carl Horst Hahn se narodil 1. července 1926 v Saské Kamenici (Chemnitz) do katolické rodiny průmyslníků. Jeho otec se zásadně podílel na vzestupu společnosti DKW, z níž se stal největší výrobce motocyklů na světě, a v roce 1932 patřil mezi spoluzakladatele koncernu Auto Union. Druhou světovou válku přečkal Hahn bez újmy jako vojín a poté studoval ekonomii v Německu, Švýcarsku a Anglii a politologii ve Francii. V roce 1952 promoval v Bernu.

Na konci roku 1954 nastoupil osmadvacetiletý Carl Hahn do tehdejší společnosti Volkswagenwerk GmbH a stal se asistentem generálního ředitele Heinricha Nordhoffa. Ten v roce 1959 vyslal Hahna do USA, aby tam vybudoval společnost Volkswagen of America. Hahnovi se díky vybudování příkladné odbytové organizace a revolučnímu reklamnímu konceptu podařilo zvýšit prodeje modelu VW Brouk na americkém trhu na více než 650 000 vozů.

Úspěchy v USA přivedly Hahna v roce 1964 - ve věku 38 let - do představenstva společnosti Volkswagen ve Wolfsburgu, kde měl na starosti globální prodej. Ve stejném roce došlo k akvizici firmy Auto Union od společnosti Daimler-Benz. Hahn v koncernu navzdory maximálnímu odporu důrazně prosazoval strategii dvou značek. V roce 1967 se ze společnosti DKW Auto Union stala značka Audi s vlastní produktovou nabídkou a samostatnou odbytovou organizací.

Další zastávkou v Hahnově kariéře byla společnost Continental, v níž několik let zastával pozici předsedy představenstva. V roce 1982 se Hahn vrátil do Wolfsburgu, kde převzal funkci předsedy představenstva společnosti Volkswagen AG. Hahn svými strategickými rozhodnutími a podnikatelskou prozíravostí i citem připravil ve Wolfsburgu podmínky pro vzestup Volkswagenu do postavení globálního hráče.

Krátce po převzetí funkce navázala společnost Volkswagen exkluzivní spolupráci se španělským výrobcem SEAT. Z toho vyplývající přenesení výroby modelů Polo a Passat do Španělska umožnilo souběžně zvýšit výrobu modelu Golf ve Wolfsburgu. Koncern Volkswagen se tak mohl vrátit k zisku a zaujmout pozici jedničky v Evropě. Když pak v roce 1986 Volkswagen koupil společnost SEAT, získal tím koncern novou, ziskovou značku. Jen o několik let později se Hahnovi podařilo rozšířit koncern o českou značku Škoda. Koncern Volkswagen díky tomu převzal po pádu komunismu vedoucí postavení na trzích střední Evropy.

Hahn během svého působení u Volkswagenu realizoval jako přesvědčený Evropan strategii důsledné globalizace. Klíčovou roli v ní hrál čínský trh, který měl předseda představenstva ve své agendě od samého začátku. Hahn rozpoznal jeho potenciál dřív než všichni konkurenti. Volkswagen zahájil zkušební montáž modelu Santana v Šanghaji již v roce 1983. O pouhý rok později podepsal Volkswagen s čínskou vládou dohodu o společném podniku a poté byl položen základní kámen závodu na výrobu automobilů v Šanghaji. V roce 1991 následoval druhý společný podnik s FAW v Čchang-čchunu, který umožnil značce Audi zaujmout postavení na čínském prémiovém trhu.

Zvláštní místo bylo v srdci rodáka ze Saské Kamenice vyhrazeno výrobnímu regionu Sasko. Carl Hahn byl se saskou tradicí automobilové výroby důvěrně spjatý již od svého dětství, a byl proto přesvědčený o příležitostech, které se zde nabízely. Po pádu Berlínské zdi byl jedním z prvních, kteří do tohoto regionu investovali. Hahn tak přivedl společnost Volkswagen do Cvikova. Dnes je výrobní závod v Cvikově pro Volkswagen vzorem transformace na elektromobilitu a jako nejvýkonnější továrna na elektromobily v Evropě je pomyslným průmyslovým majákem.

Hahn zásadním způsobem ovlivňoval strategii společnosti Volkswagen po dobu čtyř desetiletí. Na konci roku 1992 předal svou funkci předsedy představenstva tehdejšímu vedoucímu značky Audi, Ferdinandu Piëchovi († 25. 8. 2019), a přešel do dozorčí rady společnosti, jejímž členem byl do června 1997. Evropský kosmopolita Hahn zůstal aktivní i po svém odchodu do penze, kdy působil v mnoha dozorčích radách a byl čestným předsedou v dozorčích radách značek Audi, SEAT a Škoda.

Kromě svých manažerských úspěchů se Carl Hahn široce angažoval také v kulturní a společenské oblasti. Z Hahnovy iniciativy vzniklo Muzeum umění Wolfsburg i jeho financování ze soukromých zdrojů. Byl členem správního sboru, resp. členem představenstva Nadace Antonia Hollinga, Nadace kláštera Ilsenburg, Nadace kliniky Mayo v Německu a členem poradního sboru Nadace Volksbank BraWo. V roce 2006 založil se svou manželkou, která zesnula v roce 2013, Nadaci Carla a Marisy Hahnových. Kromě pomoci lidem v nouzi se tato nadace věnuje předškolnímu vzdělávání, což je téma, jehož význam pro Německo považoval Hahn vždy za kardinální.

Kromě toho nese Hahnovo jméno od roku 2014 také Odborně výcviková škola pro hospodářství, správu a zdraví ve Wolfsburgu. Jako patron zaštítil Hahn svým jménem také organizaci Saxony International School Carl Hahn, která zastřešuje 17 svobodných škol s 2500 žáky a studenty. Carl Hahn byl honorárním profesorem na Západosaské vysoké škole Cvikov a na Státní univerzitě pro stavebnictví, dopravu a architekturu (fakulta softwarového inženýrství) v Biškeku, členem představenstva Lauderova institutu na Whartonově ekonomické a obchodní fakultě Pensylvánské univerzity a členem mezinárodního poradního grémia Salkova institutu v Kalifornii a ekonomické vysoké školy Instituto de Empresa v Madridu.


Informace o značce Volkswagen:

Značka Volkswagen osobní vozy působí na více než 150 trzích po celém světě a vyrábí vozidla ve více než 30 závodech ve 13 zemích. V roce 2020 vyrobil Volkswagen 5,3 milionu vozidel, mezi něž patří bestsellery, jako jsou VW Golf, VW Tiguan, Jetta nebo VW Passat, ale také úspěšné modely elektromobilů VW ID.3 a VW ID.4. V současnosti pracuje pro značku Volkswagen 184 000 lidí na celém světě. K tomu je nutné připočítat více než 10 000 prodejců s 86 000 zaměstnanci. Volkswagen svou strategií ACCELERATE důsledně urychluje transformaci na softwarově orientovaného poskytovatele mobility.


Informace o značce Volkswagen Užitkové vozy:

"We transport success." Volkswagen Užitkové vozy nese jako samostatná značka v koncernu Volkswagen globální zodpovědnost za vývoj, výrobu a prodej lehkých užitkových vozů, přičemž v závodech Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) a Pacheco (ARG) vyrábí modelové řady Transporter, Caddy, Crafter a Amarok. Naše vozidla přepravují stavební dělníky, rodiny a dobrodruhy, pečivo, balíky nebo surfovací prkna. Každý den pomáhají bezpočtu lidí na celém světě odvádět dobrou práci, slouží jako mobilní servisní dílny a dopravují lékaře záchranné služby a policisty na místo nasazení. Volkswagen Užitkové vozy je navíc v koncernu Volkswagen vůdčí značkou pro autonomní jízdu a poskytování mobility a přepravy jako služby (MaaS - Mobility as a Service; TaaS - Transport as a Service). Pro výrobu v budoucnosti proto vyvíjí příslušná vozidla ke speciálním účelům, SPV (Special Purpose Vehicles), například robotické vozy taxislužby nebo robotické lehké užitkové vozy. Tak udržujeme v pohybu celou společnost a plníme její požadavky na čistou, inteligentní a trvale udržitelnou mobilitu. Volkswagen Užitkové vozy má na celém světě více než 24 000 zaměstnanců, včetně 15 000 zaměstnanců v závodě Hannover.