Aktivity Škoda AUTO na podporu boje proti koronaviru našly bohaté využití
Jaký mají aktivity dopad a kolik kilometrů najela auta s označením #SKODAAUTOpomaha a elektrické skútry BeRider? Jak probíhá přidělování 100 vozů Škoda Octavia? Kolik respirátorů a ochranných štítů Škoda vytiskla na svých 3D-tiskárnách?
Škoda AUTO se na mnoha úrovních a nebyrokraticky zapojuje do boje proti šíření koronaviru. A proto nastal čas pro bilanci: Jaký mají aktivity dopad a kolik kilometrů najela auta s označením #SKODAAUTOpomaha a elektrické skútry BeRider? Jak probíhá přidělování 100 vozů Škoda Octavia? Kolik respirátorů a ochranných štítů Škoda vytiskla na svých 3D-tiskárnách? Zde jsou odpovědi.
Škoda AUTO už po několik týdnů pomáhá v boji proti šíření koronaviru. Automobilka daruje 100 nových vozů Škoda Octavia Combi v hodnotě 85 milionů korun zdravotníkům a pracovníkům sociálních služeb. Carsharingová platforma HoppyGo zprostředkovala bezplatné zapůjčení 200 vozů charitativním organizacím, dobrovolníkům, městům a zdravotním a sociálním službám. Škoda AUTO DigiLab dal k dispozici 150 elektrických skútrů BeRider lékařům a zdravotníkům. Mimo to se Technický vývoj Škoda AUTO podílí na výrobě respirátorů nejvyšší třídy FFP3 pro zdravotnický personál. Na 3D-tiskárnách v automobilce se tisknou části ochranných štítů. Škoda Logistika pak tisíce dalších štítů distribuuje lékařům a nemocnicím.
Pokračuje přidělování 100 vozů Škoda Octavia pro zdravotní a sociální služby
O jeden ze stovky vozů Škoda Octavia Combi se mohly ucházet organizace z oblasti zdravotních a sociálních služeb od 17.4. Teď nadace NROS žádosti vyhodnocuje. Záhy budou moci být předány klíče od vozů.
Vozidla zapůjčená přes platformu HoppyGo a službou BeRider úspěšně pomáhají
Od 12. března, kdy vláda České republiky vyhlásila celostátní nouzový stav, flotila 200 vozů, poskytnutých společností Škoda AUTO a partnery, ujela 227 000 kilometrů. Vozy pomohly 50 900 lidem, dovezly 20 000 jídel a nákupů. Distribuovaly 240 000 respirátorů, roušek a desinfekčních setů. Některé vozy jsou také k dispozici místním krizovým štábům.
Flotilu poskytla společnost Škoda AUTO, několik prodejců značky Škoda i carsharingová platforma Uniqway prostřednictvím Peer-to-Peer carsharingové platformy HoppyGo, vyvinuté v inovačním centru automobilky, Škoda AUTO DigiLab.
„Využili jsme naše zkušenosti z provozu platformy HoppyGo, abychom s naší flotilou velmi rychle a bez zbytečných komplikací mohli pomoct tam, kde je to nejvíc třeba. A čísla to dokazují: pomoc je velmi využívána a dostává se přímo k lidem,“ vysvětluje Jarmila Plachá, vedoucí Škoda AUTO DigiLabu.
„Velice si vážíme podpory od technologické platformy HoppyGo. Zapůjčené automobily využívají koordinátoři našich dobrovolnických center, kteří díky nim mohou rozvážet nákupy, potraviny, ochranné pomůcky a léky seniorům a dalším izolovaným osobám po celém Česku. Velice to zefektivňuje naši práci. Kromě toho jsme také mobilnější při organizaci dalších aktivit, například ve spolupráci s nemocnicemi či zařízeními sociálních služeb,“ zmiňuje koordinátorka dobrovolnických aktivit ADRA Dagmar Hoferková.
Dalším pilířem mobility zdravotnictví jsou elektrické skútry, poskytnuté službou BeRider. Škoda AUTO DigiLab poskytl všech 150 elektroskútrů v Praze lékařům a ošetřovatelům zdarma. Za tímto účelem zřídilo inovační centrum automobilky Škoda AUTO DigiLab nové zóny pronájmu u pražských nemocnic, například u Ústřední vojenské nemocnice, nemocnice Na Bulovce, nemocnice Na Vinohradech a u dalších zdravotnických zařízení. Od zahájení projektu se registrovalo už 250 uživatelů z oblasti zdravotnictví, kteří v době od 26. března do konce dubna při 1 600 jízdách ujeli 16 000 kilometrů.
Škoda AUTO spolu s partnery vyvíjí, vyrábí a distribuuje materiál pro zdravotníky
Vedle poskytování vozidel podporuje Škoda také výrobu a distribuci zdravotnického materiálu. Oddělení EGV Technického vývoje společnosti Škoda AUTO vyrábí na svých 3D-tiskárnách namísto součástí prototypů automobilů komponenty pro respirátory, certifikované pro kategorii FFP3. Komponenty jsou výsledkem vývoje Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) Českého vysokého učení technického (ČVUT).
„ČVUT se rozhodlo pro materiál polyamid a pro proces Multi Jet Fusion. Tato metoda tisku zaručuje homogenní produkt bez znatelného vrstvení a není porézní. To je v případě komponentů respirátoru velice důležité, protože výsledný povrch je hladký a je možné jej snadno dezinfikovat,“ vysvětluje David Vaněk, vedoucí oddělení EGV ve Škoda AUTO.
Škoda se dosud podílela na výrobě 795 respirátorů. Dalších několik stovek exemplářů přidali další partneři projektu. O logistiku a řízení projektu se postará zkušený partner společnosti Škoda AUTO, specialista na 3D-tisk, firma 3Dees, masky distribuuje Ministerstvo zdravotnictví České republiky. Desítky respirátorů byly věnovány Klaudiánově nemocnici v Mladé Boleslavi a dalším klinikám v blízkosti výrobních závodů v Kvasinách a ve Vrchlabí.
V Mladé Boleslavi vyrábí oddělení EGV Technického vývoje Škoda AUTO, závod v Kvasinách, pilotní hala i Škoda Akademie i ochranné štíty. Průhledné štíty snižují riziko kapénkové nákazy a dovolují bezproblémovou práci zdravotníků. Dosud bylo vyrobeno 2500 exemplářů.
Štíty vyrábí také firma Prusa Research, přední výrobce 3D-tiskáren a partner společnosti Škoda AUTO. Část štítů tiskne společnost Škoda AUTO přímo z poskytnutých dat. Logistika značky Škoda pak hotové štíty od společnosti Prusa Research distribuuje, lékařům bylo dodáno už přes 20 000 exemplářů.