7 Castles Trial 2022: Krásná auta v malebné krajině
Takřka 70 vozů z období let 1938-1999 se poslední dubnový den vydalo na trasu rallye 7 Castles Trial 2022. Podívejte se na automobily, které na trati Českém středohoří reprezentovaly značku Škoda.
Tým Škoda Classic na 238 kilometrů dlouhé trati s devíti testy přesnosti a několika tajnými kontrolami představil průřez produkcí automobilky z let 1940 až 1988 — od aerodynamicky zaobleného vozu Škoda Rapid OHV po kupé Škoda Rapid 135. Barvy slavné historie značky Škoda tak letos vedle aut soukromých majitelů hájilo také těchto devět modelů:
Škoda Rapid 1500 OHV „Dálnicový“ (1940)
Rapid znamená rychlý, což u verze z roku 1940 znamená tempo přes 110 km/h. K jeho dosažení napomohl aerodynamický „proudnicový“ tvar karoserie, odtud přezdívka „dálnicový“ Rapid. Debutoval v říjnu 1938. Posádku Škoda Muzea tvořila Andrea Frydlová a Michal Velebný.
Škoda 1101 „Tudor“ Roadster (1948)
Nejatraktivnější z řady Š 1101/1102 „Tudor“ byly dvoumístné roadstery. Do léta 1948 vznikaly jejich karoserie v Mladé Boleslavi, poté v přidruženém závodě Kvasiny. Vůz zkompletovaný 2. října 1948 nejprve sloužil úřadu předsednictva československé vlády, Škoda Muzeum jej získalo v roce 1969, již od soukromého majitele.
Škoda 1101 „Tudor“ Polokabriolet (1948)
První poválečný model značky Škoda, navazující na úspěšnou vývojovou řadu POPULAR, je podle nejrozšířenější dvoudveřové (two-door) karoserie znám jako „Tudor“. V soutěži startující polokabriolet, vyrobený 5. dubna 1948, původně používal atašé švýcarské ambasády v Praze.
Škoda 440 „Spartak“ (1957)
Automobil Škoda 440 „Spartak“ (1955-1959), předchůdce legendy Octavia, vynikal prostornou, přitom kompaktní tříprostorovou karoserií nadčasově elegantních tvarů. Byl úspěšně vyvážen do řady zemí, včetně USA a Kanady. Čtyřválec 1 089 cm3/40 k (29,4 kW) vykazoval tehdy příznivou spotřebu 7,7 l na 100 km.
Víte že…
Podruhé se letos na rallye 7 Castles Trial udílela také cena Narcise Podsedníčka, určená nejlepší posádce startující s vozem Škoda. Jejím držitelem se stala posádka Weithaler Josef / Weithaler Michaela s vozem Škoda 1000 MB Rallye.
Co je setinová rally?
Závod veteránů 7 Castles Trial nese označení setinová rally. Zjednodušeně řečeno jde o soutěž, kde o vítězi nerozhoduje rychlost vozu, ale přesnost (doslova na setiny sekundy) a pravidelnost samotné jízdy ověřovaná řadou důmyslných testů a kontrol. Letošní trasa vedla posádky veteránů kolem několika českých hradů a zámků a protáhla je také historickými centry měst Slaný či Litoměřice.
Škoda Felicia (1961)
Otevřená klasika Felicia (1959-1964) je nástupcem vozu Škoda 450. K nejmarkantnějším znakům faceliftu pro rok 1961 patří kapkovité zadní svítilny. Čtyřválec má 1 089 cm3/50 k (36,8 kW), 130 km/h. Za volant nadčasového „toplessu“ klasické koncepce na rallye 7 Castles Trial 2022 usedl Martin Jahn, člen představenstva Škoda AUTO za oblast Prodeje a marketingu.
Škoda 1100 MBX De Luxe (1969)
Ikona 60. let. Ze vzdušného interiéru je po stažení bočních oken nerušený výhled do krajiny díky absenci horní části B-sloupků karoserie. Verze Škoda 1100 MBX de Luxe je poháněna čtyřválcem 1 107 cm3/51 k (38,2 kW). Na 7 Castles Trial vůz vedl Dr. Michael Oeljeklaus, člen představenstva Škoda AUTO za oblast Výroby a logistiky.
Škoda 110 R (1971)
K ikonickým a sběrateli i veřejností nejobdivovanějším vozům historie značky Škoda rozhodně patří „Erko“, elegantní kupé Š 110 R (1970-1980). S jedenáctistovkou o výkonu 52 k (38,3 kW) dosahovalo tempa 145 km/h, interiér vynikal díky anatomickým sedadlům, sportovnímu volantu a přístrojové desce s kulatými přístroji.
Škoda 120 GLS (1978)
Škoda 120 GLS (Grand de Luxe Super) bylo nejluxusnější provedení řady Š 105/120. Zaujalo čtyřmi světlomety v kovové masce, bohatší výbavou interiéru a výkonnějším motorem 1174 cm3/58 k (42,7 kW). V rally startovalo starší provedení se čtyřstupňovou převodovkou.
Škoda Rapid 135 (1988)
Kupé Rapid 135/136 vzniklo v letech 1987 až 1989 celkem 2 903 kusů. Nejen pamětníci mohli na trati obdivovat vůz vyrobený v lednu 1988, který byl v dubnu 2001 zakoupen do sbírek Škoda Muzea od prvního majitele ze Semil.