ŠKODA - 7 Castles Trial 2022
ŠKODA - 7 Castles Trial 2022

7 Castles Trial 2022: Krásná auta v malebné krajině

Takřka 70 vozů z období let 1938-1999 se poslední dubnový den vydalo na trasu rallye 7 Castles Trial 2022. Podívejte se na automobily, které na trati Českém středohoří reprezentovaly značku Škoda.

Tým Škoda Classic na 238 kilometrů dlouhé trati s devíti testy přesnosti a několika tajnými kontrolami představil průřez produkcí automobilky z let 1940 až 1988 — od aerodynamicky zaobleného vozu Škoda Rapid OHV po kupé Škoda Rapid 135. Barvy slavné historie značky Škoda tak letos vedle aut soukromých majitelů hájilo také těchto devět modelů:

Škoda Rapid 1500 OHV „Dálnicový“ (1940)

Rapid znamená rychlý, což u verze z roku 1940 znamená tempo přes 110 km/h. K jeho dosažení napomohl aerodynamický „proudnicový“ tvar karoserie, odtud přezdívka „dálnicový“ Rapid. Debutoval v říjnu 1938. Posádku Škoda Muzea tvořila Andrea Frydlová a Michal Velebný.

skoda 7 castles trial 2022 skoda rapid 1500 ohv

skoda 7 castles trial 2022 skoda 1101 tudor roadster

Škoda 1101 „Tudor“ Roadster (1948)

Nejatraktivnější z řady Š 1101/1102 „Tudor“ byly dvoumístné roadstery. Do léta 1948 vznikaly jejich karoserie v Mladé Boleslavi, poté v přidruženém závodě Kvasiny. Vůz zkompletovaný 2. října 1948 nejprve sloužil úřadu předsednictva československé vlády, Škoda Muzeum jej získalo v roce 1969, již od soukromého majitele.

Škoda 1101 „Tudor“ Polokabriolet (1948)

První poválečný model značky Škoda, navazující na úspěšnou vývojovou řadu POPULAR, je podle nejrozšířenější dvoudveřové (two-door) karoserie znám jako „Tudor“. V soutěži startující polokabriolet, vyrobený 5. dubna 1948, původně používal atašé švýcarské ambasády v Praze.

skoda 7 castles trial 2022 skoda 1101 tudor

skoda 7 castles trial 2022 skoda 440 spartak

Škoda 440 „Spartak“ (1957)

Automobil Škoda 440 „Spartak“ (1955-1959), předchůdce legendy Octavia, vynikal prostornou, přitom kompaktní tříprostorovou karoserií nadčasově elegantních tvarů. Byl úspěšně vyvážen do řady zemí, včetně USA a Kanady. Čtyřválec 1 089 cm3/40 k (29,4 kW) vykazoval tehdy příznivou spotřebu 7,7 l na 100 km.

Víte že…

Podruhé se letos na rallye 7 Castles Trial udílela také cena Narcise Podsedníčka, určená nejlepší posádce startující s vozem Škoda. Jejím držitelem se stala posádka Weithaler Josef / Weithaler Michaela s vozem Škoda 1000 MB Rallye.

Co je setinová rally?

Závod veteránů 7 Castles Trial nese označení setinová rally. Zjednodušeně řečeno jde o soutěž, kde o vítězi nerozhoduje rychlost vozu, ale přesnost (doslova na setiny sekundy) a pravidelnost samotné jízdy ověřovaná řadou důmyslných testů a kontrol. Letošní trasa vedla posádky veteránů kolem několika českých hradů a zámků a protáhla je také historickými centry měst Slaný či Litoměřice.


Škoda Felicia (1961)

Otevřená klasika Felicia (1959-1964) je nástupcem vozu Škoda 450. K nejmarkantnějším znakům faceliftu pro rok 1961 patří kapkovité zadní svítilny. Čtyřválec má 1 089 cm3/50 k (36,8 kW), 130 km/h. Za volant nadčasového „toplessu“ klasické koncepce na rallye 7 Castles Trial 2022 usedl Martin Jahn, člen představenstva Škoda AUTO za oblast Prodeje a marketingu.

skoda 7 castles trial 2022 skoda felicia

skoda 7 castles trial 2022 skoda 1100 mbx de luxe

Škoda 1100 MBX De Luxe (1969)

Ikona 60. let. Ze vzdušného interiéru je po stažení bočních oken nerušený výhled do krajiny díky absenci horní části B-sloupků karoserie. Verze Škoda 1100 MBX de Luxe je poháněna čtyřválcem 1 107 cm3/51 k (38,2 kW). Na 7 Castles Trial vůz vedl Dr. Michael Oeljeklaus, člen představenstva Škoda AUTO za oblast Výroby a logistiky.

Škoda 110 R (1971)

K ikonickým a sběrateli i veřejností nejobdivovanějším vozům historie značky Škoda rozhodně patří „Erko“, elegantní kupé Š 110 R (1970-1980). S jedenáctistovkou o výkonu 52 k (38,3 kW) dosahovalo tempa 145 km/h, interiér vynikal díky anatomickým sedadlům, sportovnímu volantu a přístrojové desce s kulatými přístroji.

skoda 7 castles trial 2022 skoda 110 r

skoda 7 castles trial 2022 skoda 120 gls

Škoda 120 GLS (1978)

Škoda 120 GLS (Grand de Luxe Super) bylo nejluxusnější provedení řady Š 105/120. Zaujalo čtyřmi světlomety v kovové masce, bohatší výbavou interiéru a výkonnějším motorem 1174 cm3/58 k (42,7 kW). V rally startovalo starší provedení se čtyřstupňovou převodovkou.

Škoda Rapid 135 (1988)

Kupé Rapid 135/136 vzniklo v letech 1987 až 1989 celkem 2 903 kusů. Nejen pamětníci mohli na trati obdivovat vůz vyrobený v lednu 1988, který byl v dubnu 2001 zakoupen do sbírek Škoda Muzea od prvního majitele ze Semil.

skoda 7 castles trial 2022 skoda rapid 135