- Sedm jedinečných konceptů, včetně realizovaného konceptu Proceed
- Již 13 let nejprodávanější model značky KIA na českém trhu
- Více než 43 tisíc registrací v rámci České republiky
- Více než 1,4 milionu vyrobených vozů
- Aktuálně čtyři karosářské verze včetně očekávaného crossoveru XCeed
Společnost KIA MOTORS CZECH představuje při příležitosti plánovaného představení čtvrté karosářské verze oblíbeného modelu Ceed historii tohoto modelu, který před 13 lety započal radikální změnu image značky KIA na českém i evropském trhu a od té doby je nejprodávanějším vozem značky KIA v ČR. V září tohoto roku se rodina vozů KIA Ceed na českém trhu rozroste o model model XCeed a třetí generace této modelové řady tak bude kompletní.
„Ceed si okamžitě po svém uvedení získal srdce českých i evropských zákazníků a stal se základním kamenem evropské expanze značky KIA. Výjimečné postavení modelu Ceed v portfoliu značky KIA v České republice dokazuje fakt, že je již 13 let naším nejprodávanějším vozem. Proto jsme se rozhodli připomenout historii jeho vzniku a podívat se jak na dobové koncepty předcházející jeho uvedení na trh, tak na nerealizované koncepty ukazující, kam až je možné s platformou Ceed zajít,“ říká Kateřina Vaňková, PR Manager společnosti KIA MOTORS CZECH.
2006: KIA natrvalo zapouští kořeny v Evropě
Rok 2006 byl pro automobilku KIA začátkem bouřlivé etapy, v níž se během pouhé jedné dekády zcela zásadně změnilo vnímání značky mezi evropskými zákazníky. Z výrobce vozů, které si lidé vybírali především rozumem, se KIA změnila na automobilku, jejíž modely zákazníky chytí za srdce svým moderním a sebevědomým vzhledem a které pravidelně sbírají nejprestižnější ocenění za produktový design. Na vývoji jednotlivých modelů se přitom podílejí největší evropské kapacity automobilového světa, díky čemuž snesou v kvalitě zpracování a jízdních vlastnostech to nejpřísnější srovnání se zavedenými evropskými automobilkami.
Vše začalo v březnu 2006, kdy byl na ženevském autosalonu představen první koncept modelu cee’d. Model byl založený na zcela nové platformě určené pro vozy segmentu C, které tehdy KIA plánovala začít vyrábět ve své nové továrně ve slovenské Žilině. Koncept byl přitom vyvinut v Evropě tak, aby splňoval veškeré potřeby a požadavky evropských zákazníků. Houževnatý vzhled, široký postoj a řada pečlivě provedených detailů poukazovaly na budoucí designové prvky značky KIA. Název konceptu odkazoval k jednoduché myšlence: jde o model vyvinutý a vyrobený Evropany pro Evropany. Název byl kombinací sousloví European Economic Community (EEC či CEE) a European Design, neboli ceeed, zkráceně potom cee’d.
V září roku 2006 představila KIA na autosalonu v Paříži produkční verzi modelu cee’d a také model pro_cee’d, který se měl stát základem nové sportovní řady rodiny cee’d. Tento třídveřový sportovní hatchback byl určen především mladším řidičům hledajícím výraznější sportovnější vzhled a požitek ze sportovnější jízdy. Koncept si přitom udržoval prvky charakteristické pro celou rodinu vozů cee’d. Ať již šlo o dynamický a svalnatý vzhled či další atributy jako například klesající linii střechy nebo užší boční okna lemovaná chromovanou linkou pro robustní a sportovní vzezření.
Přelomový rok 2006 byl potom završen spuštěním výroby v první evropské továrně automobilky KIA ve slovenské Žilině, kde se začala psát dlouhá a úspěšná historie tohoto jedinečného modelu. Koncem roku 2006 dorazily do České republiky první vozy a již o pár měsíců později bylo zřejmé, že se automobilce KIA její záměr, tedy vyvinout vůz zcela odpovídající vkusu a potřebám evropských zákazníků, beze zbytku podařil.
2007 - 2008: cee’d si získává srdce Čechů i Evropanů
Rok po představení prvního konceptu cee’d byl v Ženevě prezentován speciální koncept KIA ex_cee’d. Šlo o jedinečný kabriolet na bázi sportovního hatchbacku pro_ceed, na kterém se již podílel nový šéfdesignér značky KIA Peter Schreyer, jenž do automobilky nastoupil v roce 2006. Nejvýraznějším prvkem tohoto konceptu, který vzbudil v Evropě zaslouženou pozornost, byla plátěná sklápěcí střecha v barvě hořké čokolády odkazující na ikonické kabriolety z 60. a 70. let 20. století. 19‘‘ hliníková kola, sportovní interiér i exteriér a výrazná kombinace bílé a černé potom zvyšovaly tepovou frekvenci nejednomu automobilovému fanouškovi. Bylo to vůbec poprvé, kdy KIA představila vůz, který na první pohled upoutal výrazným, moderním a sebevědomým designem.
Později v roce 2007 představila KIA na autosalonu ve Frankfurtu třídveřový koncept eco_cee‘d s řadou aerodynamických vylepšení a novými technologiemi jako například Kia Idle Stop & Go. V roce 2008 v Ženevě potom představila také pětidveřovou variantu ekologického konceptu cee‘d. Řada těchto prvků, které dohromady snižovaly emise modelu pro_ceed o 17 %, se dočkala implementace v prvním faceliftu modelu cee’d z roku 2009.
Ještě v roce 2008 představila KIA v rámci vize ekologické budoucnosti na autosalonu v Paříži mimo jiné koncept cee’d Hybrid. Motor poháněla stejná kombinace elektromotoru o výkonu 15 kW a benzínového motoru 1,6 CVT Gamma, jaká se již dříve objevila v hybridním Riu a také v konceptu hybridního Soulu. Ta umožňovala hybridnímu modelu cee‘d zrychlení z 0-100 km/h za 11,6 sekundy.
2009-2016: cee’d se vyhřívá na výsluní zájmu zákazníků
Po prvních třech letech, které byly pro model cee’d velmi hektické, následovala léta, v nichž se cee’d zaslouženě hřál na výsluní zájmu českých i evropských zákazníků. Zatímco v Evropě vystřídala v roce 2012 model cee’d na prvním místě prodejů v rámci značky KIA nová generace SUV Sportage, v České republice si cee’d udržel své prvenství po celých 13 let. Prvním faceliftem prošel cee’d v roce 2009, kdy se u něj poprvé objevila maska chladiče ve tvaru tygřího nosu. Zároveň se stal podruhé za sebou nejprodávanějším vozem nižší střední třídy v ČR. V roce 2010 pokořil cee’d v České republice hranici 10 tisíc prodaných vozů a v roce 2012 potom hranici 20 tisíc prodaných vozů. V roce 2012 byla také uvedena na trh druhá generace modelu cee’d a o rok později byla zahájena výroba sportovně laděné verze Kia cee’d GT. Cee’d ve verzi GT byl vůbec prvním modelem KIA orientovaným především na výkon, což dával najevo mimo jiné svými ostře řezanými a agresivními rysy. V roce 2015 byl uveden facelift druhé generace, včetně nové verze GT Line se sportovními designovými prvky exteriéru i interiéru. Ve stejném roce byl v Žilině vyroben miliontý vůz modelu cee’d a v roce 2016 potom cee’d dosáhl 30 tisíc registrací v rámci České republiky.
2017: Koncept Proceed posouvá vizuální podobu modelu na zcela jinou úroveň
V roce 2017 představila KIA na autosalonu ve Frankfurtu zcela nový hot-hatch koncept Proceed, který představoval nový typ karoserie vozů Kia. Nízký, štíhlý a mrštný koncept s charakteristickou elegantní linií střechy, atletickými proporcemi a kompaktními rozměry naznačoval některé prvky designu třetí generace modelu cee’d. Mezi výrazné identifikátory tohoto konceptu patřil například nový prvek Luminline, podsvícený profil prosklení zdůrazňující design prodloužené karoserie, díky kterému byl koncept Proceed rozeznatelný na první pohled.
2018: Třetí generace posouvá hranice segmentu C a přináší zcela nový řidičský zážitek
V březnu 2018 na autosalonu v Ženevě odhalila KIA třetí generaci tohoto přelomového modelu. Stalo se tak na místě, kde byl před více než dekádou odhalen vůbec první koncept modelu cee’d. Třetí generace nově nese zkrácený název Ceed, který je odvozen od počátečních písmen sloganu „Comunity of Europe with European Design“. Název je zdůrazněním faktu, že model Ceed je od první skici přes kompletní vývoj až po samotnou výrobu ryze evropským modelem navrženým tak, aby plně uspokojil potřeby náročných evropských zákazníků.
Třetí generace navazuje na emotivní design předešlých modelů, přičemž jeho nižší a širší silueta s delším zadním převisem a ostrými linkami vyjadřuje vyzrálý a dynamický charakter nového vozu. Nová generace je typická širším zadním C-sloupkem, který se v posledních letech stal charakteristickým znakem všech vozů KIA, a také širší maskou chladiče ve tvaru tygřího nosu, která je jedinečným identifikátorem vozů KIA již více než 10 let.
V srpnu 2018 KIA uvedla třetí generaci modelu Ceed na český trh, kde model zaujal především kombinací výbavy, praktičnosti a jízdních vlastností. Třetí generace modelu Ceed posunula hranice segmentu C zase o kousek výše a v mnohém předčila i konkurenční vozy z vyššího segmentu D. Některé prvky, které Ceed nabízí v základní výbavě, jsou v některých modelech střední třídy dostupné pouze za příplatek. Podobně velikost zavazadlového prostoru modelu Ceed SW předčí řadu kombi střední třídy.
Nový model se kromě výbavy a praktičnosti pyšní důrazem na zážitek z jízdy a perfektním odladěním jízdních vlastností, na kterém se podílel Albert Biermann, šéf testování vozidel a vývoje nejvýkonnějších modelů automobilky KIA. Albert Biermann se podílel také na odladění sportovní varianty GT, kterou KIA spolu s odvozenou designovou edicí GT Line představila v říjnu 2018 na autosalonu v Paříži. Sportovní verze GT se v nové generaci viditelně odlišuje od ostatních zástupců řady Ceed, ať již jde o tvar nárazníků, barevné akcenty exteriéru a interiéru či sportovněji pojaté tvary. Jedinečnost třetí generace modelu Ceed ukazuje také jeho úspěch v prestižních českých i evropských anketách. Ceed se podruhé ve své historii dostal do užšího finále v anketě o evropské Auto roku 2019 a také v anketě o Auto roku 2019 v České republice, kde zvítězil v hlasování veřejnosti v kategorii kompaktních vozů.
2018: „Zmenšený Stinger“ – koncept ProCeed se stává skutečností
KIA v roce 2018 na autosalonu v Paříži také poprvé veřejně představila svůj model ProCeed, jehož přípravu oficiálně oznámila v srpnu a který s karoserií ve tvaru „Shooting Brake“ vychází ze stejnojmenného konceptu představeného o rok dříve ve Frankfurtu.
ProCeed ve svém podmanivém designu, který spojuje eleganci sportovního kupé s prostorností a všestranností kombi, navazuje na DNA třídveřových modelových verzí pro_ceed. Zároveň je po vzoru modelu KIA Stinger, který je vlajkovou lodí značky KIA a nejemotivnějším i nejvýkonnějším vozem v historii automobilky, nabitý emocemi. ProCeed vychází ze studie Proceed Concept a současně zhmotňuje ducha a atletický charakter hatchbacku KIA pro_cee’d druhé generace. Je nižší a delší než modely Ceed a Ceed SW, ze kterých si však zachoval vysokou míru praktičnosti. Jde tak o sportovní rodinný vůz s jedinečnou ostře skloněnou zádí, jakou v současnosti nenabízí žádný jiný vůz tohoto typu.
ProCeed využívá podobně jako Ceed plně nezávislého zavěšení kol, které však prošlo dalším jemným vypilováním tak, aby ProCeed poskytl svým majitelům ten nejlepší možný řidičský zážitek. Nejvýkonnější 204k verze modelu ProCeed GT potom absolvovala oproti ostatním variantám modelu Ceed dodatečných 6 měsíců testování a ladění jízdních vlastností. Pro své perfektní odladění a emoce, které vzbuzuje, je model ProCeed někdy považovaný za zmenšenou verzi modelu Stinger, který si získal srdce automobilových nadšenců po celém světě a definitivně změnil vnímání značky KIA. ProCeed vstoupil na český trh v lednu 2019 a mezi odbornou i širokou veřejností získal zasloužené uznání.
2019: Čtvrtá karosářská varianta zaplňuje prostor mezi hatchbackem a SUV
V březnu roku 2019 KIA poprvé oznámila, že model Ceed se dočká čtvrté karosářské varianty odvozené od oblíbených vozů kategorie SUV. V červnu potom představila nový městský crossover s názvem XCeed, který je sportovnější alternativou ke klasickým crossoverům a SUV a perfektně spojuje to nejlepší z modelové řady Ceed a z kategorie SUV. Svými rozměry zaujímá XCeed postavení mezi hatchbackem Ceed a modelem Sportage a přitom nabízí srovnatelně prostorný interiér jako neprodávanější vozy SUV na evropském trhu. Svým výrazně dynamickým vzhledem připomíná Kia XCeed kupé s kabinou posunutou dozadu a strmá záď modelu pak evokuje emotivní fastback. Na začátku září se model XCeed představí na evropské prezentaci v Marseille a ještě do konce září vstoupí na český trh.
Historie modelové řady KIA Ceed:
- 2006 – představení konceptů cee’d a pro_cee‘d
- 2006 – zahájení výroby první generace modelu cee´d HB ve slovenské Žilině (prosinec)
- 2006 – první model na evropském trhu s jedinečnou 7letou tovární zárukou
- 2007 – představení konceptu ex_cee‘d
- 2007 – zahájení výroby první generace modelů cee’d Sportswagon a pro_cee’d
- 2007 – představení konceptu eco_ceed
- 2008 – vítěz ankety Auto roku 2008 v České republice
- 2008 – představení konceptu cee’d Hybrid
- 2008 – nejprodávanější model nižší střední třídy v ČR
- 2009 – facelift první generace
- 2009 – nejprodávanější model nižší střední třídy v ČR
- 2010 – 10 tisíc registrací v rámci ČR
- 2012 – zahájení výroby druhé generace modelu cee‘d
- 2012 – 20 tisíc registrací v rámci ČR
- 2013 – uvedení nové verze Kia cee’d GT
- 2015 – milion vyrobených vozů modelu cee’d
- 2015 – facelift druhé generace
- 2015 – uvedení nové verze Kia cee’d GT Line
- 2015 – uvedení nové verze Kia cee’d GT Line
- 2017 – představení konceptu Proceed
- 2018 – zahájení výroby třetí generace modelu a změna názvu na Ceed
- 2018 – představení modelu ProCeed s karoserií ´Shooting brake´
- 2018 – uvedení 3. generace na český a evropský trh
- 2018 – představení nejvýkonnější verze ProCeed GT a Ceed HB GT a varianty GT Line
- 2018 – 40 tisíc registrací v rámci ČR
- 2018 – postup do finále anket o evropské Auto roku 2019 a Auto roku 2019 v České republice
- 2019 – vítěz hlasování veřejnosti ankety Auto roku 2019 v ČR v kategorii „kompaktní vozy"
- 2019 – uvedení modelu Proceed na český a evropský trh
- 2019 – představení nové karosářské varianty na bázi crossoveru
- 2019 – zahájení výroby crossoveru XCeed (srpen)
- 2019 – uvedení modelu XCeed na český a evropský trh